تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
الف: اساسا محل بحث در جبر و اختیار عمل خود آدمی است نه اعمال دیگران. در تولد که فعل ما نیست معلوم است که ما مجبور هستیم چون فعل ما نیست. در مرگ هم اگر خود عامل آن باشیم یا عامل مقدمات آن باشیم، باز عمل اختیاری ما خواهد بود. ب: در مثال شما مرگ برای مقتول امری جبری و خارج از اختیار اوست ولی برای قاتل امری اختیاری بوده و لذا در قبال این عمل اختیاری دارای مسؤولیت میباشد. ج: آری انسان می تواند مقدمات مرگ خویش را هم فراهم کند، البته در همه موارد آنچه که انسان (چه قاتل و چه مقتول ) انجام می دهد مقدمات مرگ است اما خود فعل مرگ کار او نیست چنانچه اگر کسی خود را از بالای بلندی پرتاب کند این پرتاب اختیار و فعل اوست اما در هم شکستن استخوانهای او نه کار او و نه اختیار او می باشد. و تمام مسؤولیت هم متوجه همان مقدمات است با یک مثال دیگر مطلب را روشنتر می کنیم: .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.