تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
انسان از هنگام قبض روح، مراحل گوناگونى همچون: سکرات مرگ، عالم برزخ، گذرگاه هاى روز قیامت و حسابرسى اعمال را در پیش دارد. شفاعت اولیاى الهى براى انسان گنه کار، داراى مراحل و مراتبى است. این شفاعت، بر اساس رابطه معنوى میان شخص با اولیاى الهى است. هر اندازه این رابطه بیشتر و قوى تر باشد، تأثیر آن نیز بیشتر خواهد بود. بر این اساس گستره شمول شفاعت در حق گنه کاران متفاوت است.( ر. ک: تجسم عمل و شفاعت، ص 115) ممکن است هنگام مرگ، باعث نجات از سختى سکرات مرگ باشد و یا کسانى در برزخ مورد شفاعت قرار گیرند.( بحارالانوار، ج 27، ص 158، ح 3) برخى نیز بعد از طى مراحل گوناگون پس از مرگ و چشیدن سختى ها و وحشت برزخ و موقف هاى قیامت، مورد مغفرت خداوند قرار گیرند و از دوزخى شدن نجات یابند. همچنین برخى دیگر پس از دخول در جهنم و چشیدن عذاب، قابلیت مغفرت و بخشش الهى را پیدا کنند و آن گاه با شفاعت از آتش دوزخ نجات یابند.( روایات اهل سنت: صحیح مسلم، ج 1، ص 117) امام صادق (ع) مى فرماید: «اى شیعیان به اتکاى شفاعت ما گناه نکنید. به خدا سوگند شفاعت ما به مرتکب زنا نمى رسد مگر پس از آنکه عذاب دردناک الهى و هول و ترس جنهم را بچشد».( کافى، ج 5، ص 476، ح 9 من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 31، ح 70) و نیز: «کسانى که [به واسطه گناهانشان ] حد و کیفر الهى بر آنان لازم آمده، مسلمان فاسق اند و در جهنم همیشگى و ابدى نیستند بلکه روزى از جهنم [به شفاعت ] خارج مى شوند و شفاعت جایزه و پاداشى براى آنان است [به سبب ایمان و آن مقدار از عمل صالح که انجام داده اند]»( بحار الانوار، ج 8، ص 40، ح 22 و 23). امام باقر (ع) مى فرماید: «گروهى از مردم در آتش مى سوزند و خوب که گداخته شدند، شفاعت به سراغشان مى آید».( میزان الحکمه، ج 1، ص 475، ح 2940) در حقیقت گنه کارانى که ایمان به خدا و پیوند معنوى با اولیاى الهى را حفظ کرده اند، در برزخ، یا گذرگاه هاى قیامت و یا در دوزخ، تا حدى به مجازات اعمال خود مى رسند و همین کیفرها، مقدمه اى بر پالایش از عوارض گناه آنان شده و قابلیت مغفرت و بخشش الهى از طریق شفاعت را پیدا مى کنند.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.