تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آن جا که خداوند، فرا مادی است با واسطه های معنوی باید با او ارتباط بر قرار کرد. واسطه ها ی معنوی از طریق علم و تجربه بشری قابل کشف نیستند بلکه از طریق دین، یعنی وحی، کتاب و سنت کشف می شوند. مانند دعا، قرآن، شفاعت، توسل به معصومین(ع) و ... البته دعا وسیله ارتباط مستقیم انسان با خداوند است و اینطور نیست که انسان نتواند بدون واسطه با خداوند سخن بگوید و ارتباط داشته باشد. انسان در درون خود یک واسطه معنوی به نام«ایمان» برای ارتباط با خدا لازم دارد که بدون آن ارتباط ممکن نیست. هر چقدر ایمان و معرفت بالاتر باشد ارتباط نیز مستحکم تر خواهد بود.واسطه ها ی بیرونی: گاهی اوقات ما، در عالم مادی خودمان برای ارتباط با شخصیتی، به واسطه ای که با او رابطه نزدیک و دوستانه ای دارد نیازمندیم. در عالم معنوی و برای ارتباط با خدا نیز اگر واسطه ما فردی باشد که با خدا رابطه نزدیکی داشته و نزد پروردگار آبرومند باشد، می تواند واسطه انسان با خداوند باشد و خدا هم به واسطه این انسان پاک و معصوم، به انسان توجه بیشتری می نماید.البته بهتر است با واسطه هایی ارتباط داشته باشیم که خود خداوند، آن ها را وسیله قرار داده است. خداست که سبب و مسبب را آفریده و ما با اجازه او از وسائطی که قرار داده استفاده می کنیم.این تقرب به خدا به وسیله واسطه، سفارش خود خداوند است. برخی آیات مستقیاً این ارتباط را توصیه می کنند مانند: 1-یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله(35 مائده) ا ی اهل ایمان، پرهیزکاری پیشه کنید و وسیله ای برای تقرب به خدا انتخاب کنید.2-...و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما (64 سوره نساء): و اگر ایشان هنگامی که (با ارتکاب گناه) به خود ستم کردند، نزد تو می آمدند و از خدا آمرزش می خواستند و پیامبر هم برای ایشان طلب مغفرت می کرد، خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.خدای متعال گناهکاران را ارشاد نموده که به در خانه پیامبر -صلی الله علیه و آله- بروند و علاوه بر این که خود از خداوند درخواست مغفرت و بخشش می کنند، از آن بزرگوار نیز بخواهند که برای ایشان طلب مغفرت کند.پیامبر اکرم(ص)نیز به شخصى نیازمند - که به ایشان مراجعه کرده بود - شیوه توسل را یاد مى دهد: «اللهم انى اسألک و اتوجه الیک بنبیّک نبى الرحمة...»یعنی: خدایا از تو درخواست می کنم و رو به سوی تو می کنم، به واسطه پیامبرت، پیامبر رحمت ...(سنن ابن ماجه، ج 1، ص 441؛ مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 138؛ الجامع الصغیر سیوطى، ص 59) بنابراین، حقیقت توسل به اولیاى الهى، تمسک به اسباب و وسایل قرب به خداوند است. تمسک به اولیاى الهى، به معناى اعتقاد به استقلال آنان از خداوند، در تأثیر گذارى و برآمدن حاجات نیست. ؛ بلکه توسل به اولیاى الهى، همراه با این اعتقاد است که تنها خداوند است که مستقل و بى نیاز از غیر، در عالم هستى تأثیر مى گذارد. غیر از او، تأثیرگذارى همه اسباب و وسایل، تحت قدرت و اراده و خواست خداوند و متکى به آن خواهد بود.برای مطالعه:عدل الهی، تألیف استاد شهید مرتضی مطهری، بحث شفاعت؛ داستانهای شگفت، تألیف شهید آیت الله دستغیب .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.