علوم قرآنی / کلیات /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

ورود روایات باطنی و فلسفه در میان شیعیان چگونه بود؟ آیا پیشینیان امامیه که عموماً بر تعالیم عقلانی و مستحکم امامان دوازده‌گانه(ع) تکیه داشتند، از ابتدا روی خوشی به فلسفه نشان ندادند!؟ در مقابل، اسماعیلیان که از مبانی متین و منابع استوار بی‌بهره بودند، با فلسفه پیوندی عمیق برقرار کردند. در دوره‌های بعد که برخی از افراد منتسب به امامیه از عقاید اصیل دور شده و به فلسفه گرویدند، زمینه برای راهیابی روایات باطنیه به فرهنگ امامیه فراهم شد.


1. روایاتی که از پیامبر(ص) و ائمه(ع) نقل شده، اگر معتبر و دارای شرایط پذیرش باشند مورد قبول‌اند؛[1] و فرقی ندارد که در چه موضوع و زمینه‌ای باشند؛ از روایات باطنی باشند یا غیر آن.2. سیر فلسفه و رونق آن در میان شیعیان نیز دارای سیر خاصی بوده؛ نظیر علوم ادبیات عرب، اصول فقه، کلام، تفسیر و ...؛ خلاصه این‌که اندیشمندان شیعی در طول تاریخ از هر علمی که می‌توانست در خدمت دین و متدینین قرار گیرد استفاده می‌کردند و پس از حکّ و اصلاح، حذف و اضافه به ترویج و تبلیغ آن می‌پرداختند.[2] .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image