تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
از آنجای که استفاده از اعضاى میّت براى پیوند به بدن شخص دیگر براى نجات جان او یا درمان بیمارى وى به دلیل اهمیت اش اشکال ندارد و وصیّت به این مطالب هم مانعى ندارد مگر در اعضایى که برداشتن آنها از بدن میّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و یا عرفا هتک حرمت میّت محسوب شود .(استفتائات رهبری، به نقل از کتاب احکام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران) حکم اولی این است که باید برداشتن عضو زن توسط پزشک زنان صورت گیرد. اما در مواردی اگر ضرورت و احتیاج باشد مثل اینکه زن در دسترس نباشد یا مرد حاذق تر باشد مانعی ندارد که توسط پزشک مرد این کار انجام شود. زیرا نجات دادن جان یک انسان محترم مصلحت اش بالاتر از مفسده نگاه و لمس به نامحرم است. فقها در مورد مراجعه زن به پزشک مردنیز فرموده اند: اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد جایز نیست مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصص غیرممکن باشد. (مقام معظم رهبری مد ظله) نظر اکثر مراجع عظام همین هست./ .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.