تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
بنابر آنچه در روایات آمده مواضع سجود، هفت موضع است اما مالیدن بینی بر زمین مستحب است، در این جا به دو روایت در این زمینه بسنده می کنیم: روایت کردهاند که معتصم عباسی پرسید از امام محمد جواد علیه السلام که مراد از مساجد در این آیت چیست پس آن حضرت فرمود که (هی الاعضاء السبعة التی یسجد علیها). یعنی مراد هفت عضو است که سجده بر آن واقع میشود و آن پیشانی و دو کف دست و دو زانو و دو انگشت ابهام پایهاست و کثیری از مفسرین نیز به این معنی تفسیر نمودهاند و برین تقدیر آیه دلالت میکند بر آن که وضع اعضای سبعه بر زمین معتبر است در سجود نماز بطریق وجوب یا استحباب و بعضی از روایات صحیحه معین است که بطریق وجوب معتبر است و مثل آن که مرویست از پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم که فرمود أمرت ان اسجد علی سبعة آراب یعنی امر کرده است خدای تعالی مرا به آن که سجده کنم بر هفت عضو و بنا بر تفسیر مذکور مساجد جمع مسجد است بفتح میم و جیم که مصدر میمی باشد بمعنی مفعول یعنی سجده کرده شده برو و میتواند بود که جمع مسجد بکسر میم و فتح جیم باشد که اسم آلتست یعنی آلت سجود که اعضای سبعه است.[1] در روایتی دیگر آمده : معلوم میشود که حمد او را هیچ کس نمیتواند گفت و اعلی مراتب حمد اعترافست به عجز از حمد و هیچ جزوی از بدن را بر جزوی دیگر نگذاشتند و سجده بر هشت استخوان کردند پیشانی و دستها و کاسه زانوها و سر انگشتان مهین پایها و بینی را بر زمین گذاشتند پس آن هفت اول فرض است و گذاشتن بینی بر زمین سنّت است و آن ارغام مستحب است که بر خاک مالند بینی را پس سر از سجود برداشتند[2] اما در اینجا نظرات چند تن از مراجع عظام را در رابطه با سجده بر چه چیزهایی صحیح است: (مکارم:) هنگام سجده باید پیشانی بر زمین یا چیزهایی که از زمین میروید، مانند چوب و برگ درختان باشد، ولی سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی هر چند از زمین بروید جایز نیست و هم چنین سجده کردن بر فلزّات مانند طلا و نقره باطل است، امّا سجده بر سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگهای سفید و سیاه و حتّی عقیق اشکال ندارد. (زنجانی:) باید بر زمین یا روییدنیهایی که خوراکی و پوشاکی نیست، مانند چوب و برگ درخت، سجده کرد و سجده بر چیزهای دیگر مانند: روییدنیهای خوراکی یا پوشاکی (گندم، جو، پنبه) و آن چه از اجزاء زمین شمرده نمیشود و روییدنی هم نیست مانند: طلا و نقره و قیر و نفت، صحیح نیست. (بهجت:) باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاکی که از زمین میروید سجده کرد و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی صحیح نیست، و منظور از خوراکی چیزهایی است که خام یا پخته آن، عادتاً خورده میشود؛ پس سجده بر گندم و جو و نخاله آنها که در ضمن خورده میشود، صحیح نیست ولی سجده بر پوست برنج و خربزه و هندوانه و انار حتّی در حال اتّصال مانعی ندارد؛ و هم چنین سجده بر گیاهان دارویی که اختصاص به مریض دارد و به هیچ وجه از آن در حال سلامت استفاده نمیشود جایز است؛ و سجده بر تنباکو و مانند آن که خوراکی نیست جایز است، به خلاف مثل قهوه و چای؛ و منظور از پوشاکی چیزی است که عادتاً پوشیده میشود و لو بعد از ریسیدن و بافتن، مثل پنبه و کتان و کنف؛ ولی سجده بر برگ درختان و چوبها و آن چه که از چوب ساخته میشود و حصیر و بادبزن و امثال آن، جایز است و نیز سجده کردن بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقیق و فیروزه و مرمر اصیل باطل است، امّا سجده کردن بر سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر معمولی و سنگهای معمولی و سنگهای سیاه بنا بر اظهر اشکال ندارد. در آخر آنچه لازم است خدمتتان عرض کنیم این است که در این نوع مسائل نظر اهل سنت و شیعه یکی است یعنی آنچه را ما شیعیان قبول داریم مورد قبول اهل سنت هم می باشد اما دائره مسائل در اهل سنت وسیع تر می باشد و یک سری از مباحث را بیشتر در مسائلشان جای داده اند.
[1] . تفسیر شاهی ج 1 ص 177.
[2] . لوامع صاحبقرانی ج 4 ص 10.
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.