رجعت، بازگشت بهترین مومنان و غیرمومنان بعد از تشکیل حکومت امام زمان(عج) است /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

رجعت، بازگشت بهترین مومنان و غیرمومنان بعد از تشکیل حکومت امام زمان(عج) است رجعت یکی از ضروریاتی است که از اهل بیت (علهیم السلام) و قرآن رسیده است آیت الله نجم‌الدین طبسی، از استادان حوزه علمیه قم گفت: معنای اصطلاحی رجوع حجت‌های الهی، رجوع ائمه طاهرین و رجوع بازگشت مومنان و غیرمومنان بعد از قیام حکومت امام زمان(عج) رجعت بعد از قبام بازگشت تشکیل حکومت امام زمان(عج) است.


رجعت، بازگشت بهترین مومنان و غیرمومنان بعد از تشکیل حکومت امام زمان(عج) است رجعت یکی از ضروریاتی است که از اهل بیت (علهیم السلام) و قرآن رسیده است آیت الله نجم‌الدین طبسی، از استادان حوزه علمیه قم گفت: معنای اصطلاحی رجوع حجت‌های الهی، رجوع ائمه طاهرین و رجوع بازگشت مومنان و غیرمومنان بعد از قیام حکومت امام زمان(عج) رجعت بعد از قبام بازگشت تشکیل حکومت امام زمان(عج) است. آیت الله نجم الدین طبسی در جلسه درسی دانش پژوهان خواهر، بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شعبه خراسان رضوی، با موضوع رجعت و قتل های آغازین، با بیان اینکه رجعت امری محال و غیر ممکن نیست، گفت: رجعت در امم سابق بوده است و در امت اسلام نیر اتفاق افتاده است. وی به منابع روایی که احادیث رجعت را بیان شده اشاره کرد و افزود: مرحوم مجلسی ۲۰۰ حدیث، علامه طباطبایی ۵۰۰ حدیث نقل کردند. استاد خارج حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه رجعت یک عقیده سست نیست و دارای یک پشتوانه محکمی است و دارای احادیث خاص و عام است، افزود: زیارات متعددی که از لسان ائمه (علیهم السلام) صادر شده است که به مساله رجعت اشاره شده است از جمله؛ زیارت جامعه کبیره، زیارت رجبیه، زیارت سوم شعبان و زیارت قائمیه است که کسی نمی تواند در آنها تشکیک کند. آیت الله طبسی وجود رجعت را در ادعیه اثبات کرد و افزود: عهدنامه، دو آیه حریق روز جمعه، دعای روز تولد امام حسین (ع) کلمه رجعت دارد. وی با ایجاد این پرسش، که آیا در عالم تکوینی تمام علت ها و معلول ها پاسخ داده شده و تنها دو قضیه غیبت امام زمان (عج) و رجعت بی پاسخ مانده است افزود: در قضیه رجعت ضرورت ندارد که بدانیم و در کتاب های گذشته به دنبال آن باشیم که کدام معصوم اول در حکومت امام زمان (عج) بر می گردد، حضرت علی(ع) یا پیامبر (ص) چند بار می گردند ضرورت ندارد که بدانیم. استاد حوزه علمیه قم ارزشمندترین کتابی که تا به امروز بحث قالب توجهی درباره رجعت ارایه داده است را فقه طوسی عنوان کرد. وی به نکاتی در رابطه با عقیده رجعت در اهل سنت اشاره کرد و افزود: رجعت از اعتقادات اختصاصی و انحصاری شیعه نیست در بین اهل سنت، صحابه، تابعین کسانی هستند که به این قضیه اعتقاد دارند یا کتاب نوشتند. آیت الله طبسی به حساسیتی که اهل سنت نسبت به رجعت دارند را توضیح داد: در بین اصحاب پیامبر اکرم(ص) صحابه نزد اهل سنت جایگاه ویژه دارند و اعتقاد به رجعت داشتن مانند عامر بن وائله کنیه ابوطفیل یک شخصیت معتبری در بین اهل سنت است در بین تابعین اسبق بن نباته شرح ابوطفیل را بخوانید، اسبق بن نباته از شخصیت های معتبر اهل سنت است. وی افزود: این در حالی است که چه در گذشته و چه امروز تلاش دارند راویان اهل سنت کسانی که مساله رجعت را در کتاب خود بیان می کنند آنها عقیده رجعت را در مرز اسقاط و نفی اعتبار می برند و تلاش دارند این عقیده را کاملاً رد کنند قایلان به رجعت را بایکوت می کنند حتی گاهی اعتبار فقهی آنها را ساقط می کنند. وی با بیان اینکه جابر بن جعفی پنج هزار حدیث دارد که این احادیث از پیامبر اکرم(ص) است، افزود: در گذشته و امروز اعتقاد به رجعت به امام علی (ع) بر می گردد، کسی که در بین سلفی ها بگوید که حضرت علی(ع) برمی گردد جرمش این است که روایت او ساقط می شود و در مقابل اعتقاد رد امام علی (ع) جرم نیست؟ وی تأکید کرد: در کتب اسلامی آن قدر به قضیه رجعت اشاره شده است که برای نویسندگان کتاب ها امری مسلم است. استاد عالی حوزه علمیه قم به آیات قرآن کریم که وقوع رجعت را بیان می کنند اشاره کرد و افزود: «سوره نمل آیه ۸۳ وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ و آن روز که از هر امّتى، گروهى از کسانى را که آیات ما را تکذیب کرده اند محشور مى گردانیم، پس آنان نگاه داشته مى شوند تا همه به هم بپیوندند» و «سوره غافر آیه ۱۱ قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبیلٍ مى گویند: پروردگارا، دو بار ما را به مرگ رسانیدى و دو بار ما را زنده گردانیدى. به گناهانمان اعتراف کردیم؛ پس آیا راه بیرون شدنى [از آتش ] هست؟». وی سوره انبیا آیه ۹۵ وَ حَرامٌ عَلى قَرْیَةٍ أَهْلَکْناها أَنَّهُمْ لا یَرْجِعُونَ و بر [مردم ] شهرى که آن را هلاک کرده ایم، بازگشتشان [به دنیا] حرام است. یکی دیگر از آیات قرآن کریم عنوان کرد که به رجعت اشاره شده است. نویسنده کتاب تا ظهور، با بیان اینکه مساله رجعت برنامه تربیتی است، افزود: مومن واقعی باشید کافر محض نباشید،سعی کنید از سنخ دوم نباشید و اگر به هیچ یک از روایات اعتقادی نداشته باشیم اصل رجعت را نمی توان انکار کرد. وی اظهار داشت: علامه مجلسی می گوید در واقع کسانی که رجعت را انکار می کنند اهل بیت(س) را انکار می کنند. وی تصریح کرد: رجعت یکی از اعتقادت ماست مثل همه اعتقاداتی و ضروریاتی که از اهل بیت (علیهم السلام) و قرآن به ما رسیده است، رجعت به لحاظ عقلی ثابت می شود واقع شده است و ممکن است. استاد عالی حوزه علمیه قم توضیح داد: رجعت در دوران حکومت امام زمان (عج) اتفاق خواهد افتاد حکومت امام زمان(عج)، حکومت صالحان است و همان عقیده ای است که ما به آن اعتقاد داریم که زمین هیچ لحظه ای از حجت خدا خالی نیست. وی دباره این جلسه به معنای لغوی رجعت اشاره کرد و گفت: رجعت در معنای لغوی یعنی بازگشت؛ ابن فارس کتاب لغوی دارد به نام معجم الاحادیث اللغه رجع هر کجا بیاید به بازگشت معنی می شود و همین ابن اثیرر در کتابه النهایه یک بار بازگشتن رجعت مذهب من العرب عده ای اعرب به رجعت اعتقاد دارد. وی ادامه داد: در جایی دیگر آمده است؛ رجعت مذهب یک گروهی از امت اسلام است، عده ای از عرب اعتقاد به رجعت دارند مذهب یک گروه اسلام است فیروز آبادی کتاب لغت دارد آموس یومن بالرجعۀ یعنی به این مساله ایمان دارد. نوسینده کتاب رجعت، معنای اصطلاحی رجعت را، رجوع حجت های الهی، رجوع ائمه طاهرین و رجوع بازگشت مومنان و غیرمومنان بعد از قیام حکومت امام زمان (عج) عنوان کرد و افزود: رجعت بعد از قیام و تشکیل حکومت امام زمان (عج) است. وی دو عقیده مهدویت و رجعت را دو اصل مهم در مکتب شیعه عنوان کرد و افزود: در تفسیر شاذ مشهور امامیه، به بازگشت دولت حق اشاره شده است در این کتاب آمده است رجعت یعنی یک دولت حق دوباره می آید البته تنها این تفسیر نیست که به این مساله پرداخته است. این نویسنده کتب مهدوی، با اشاره به توجه نویسندگان و علمای شیعه به مساله رجعت گفت: شیخ صدوق کسی است که به دعای امام زمان (عج) به دنیا آمده است واقعاً از آن کسانی که در دوران از تیزهوشی به تمام معنایی برخودار بوده است بیش از ۳۰۰ کتاب نوشته است. وی ادامه داد: شیخ صدوق نیز اعتقاد دارد که شیعه می گوید، هنگامی که امام زمان(عج) ظهور می کنند عده ای از مرده ها را بر می گردند یک عده از شیعیان و عده از دشمنانشان بر می گردند بازگشت یک سری از مومنان و یک سری از غیر مومنان در حکومت امام زمان (عج) اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: مرحوم شیخ مفید نیز می گوید اتفاق نظر شیعه است که بر لزوم بازگشت بسیاری از مردگان به همین دنیا قبل از قیامت است. آیت الله طبسی با بیان اینکه رجعت با توجه به معنایی که آمده است محال نیست، افزود: وقتی که محال نیست نمونه داشته وقتی صادقی به ما خبرداده است چه مانعی از پذیرش آن داریم محال که نیست واقع هم که شده کسی هم خبر داده صادق است. وی تصریح کرد: وقتی روایات ما مرحوم مجلسی می گوید که به تواتر رسیده است ۲۰۰ حدیث صریح در ۵۰ نفر از کتاب های علما سقه چرا نباید نپذیریم. وی از رجعت در دوران های گذشته اشاره کرد و افزود: رجعت ۷۰ نفر از قوم موسی، رجعت ۷۰ هزار نفردر زمان پیامبر حزقیل، رجعت عذیر بعد از ۱۰۰ ، رجعت سام بن نوح به اشاره حضرت عیسی(ع) بازگشت فرزندان ایوب، رجعت یوشع بن نون. وی اظهار داشت: رجعتی که ما می گوییم غیر از این است رجعت مربوط به حکومت امام زمان (عج) است و قرآن کریم بهترین حجت برای اثبات این قضیه است سوره بقره ۲۴۳ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ آیا از [حال ] کسانى که از بیم مرگ از خانه هاى خود خارج شدند، و هزاران تن بودند، خبر نیافتى؟ پس خداوند به آنان گفت: «تن به مرگ بسپارید» آنگاه آنان را زنده ساخت. آرى، خداوند نسبت به مردم، صاحب بخشش است، ولى بیشتر مردم سپاسگزارى نمى کنند. در پایان این کلاس درسی که به مدت چهار ساعت در بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شعبه خراسان رضوی برگزارشد، آیت الله طبسی به پرسش های دانش پژوهان این بنیاد پاسخ داد. مرجع : خبرگزاری آینده روشن .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image