تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از کسانی که روز عاشورا در دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسید،[1] عبدالله بن یزید بن ثبیط، عبدی[2] بصری[3] بود.[4] نام پدر وی یزید بن ثبیط[5] (نبیط)[6] و یا زید بن ثبیت قیسی و یا زید بن ثبیط قیسی است.[7]به دنبال نامهی امام حسین(ع) به مردم بصره، جمعى از شیعیان در منزل ماریه بنت سعد از قبیله عبدالقیس - که خانهاش مرکزی براى مشورتها و گفتوگوهاى شیعیان بود - گرد هم آمدند و عبدالله بن یزید هم یکی از حاضران در آن جلسه بود. آنجا بود که عبدالله به همراه پدر و برادرش عبیدالله تصمیم گرفتند که به سپاه امام حسین(ع) بپیوندند و به دنبال این تصمیم به سمت حضرتشان حرکت نمود و در منطقهی ابطح به ایشان پیوستند.[8]روز عاشورا آنان در رکاب امام(ع) جنگیدند و عبدالله به همراه پدر و برادرش به شهادت رسیدند.[9] بر اساس برخی از گزارشها او از کسانی بود که در حملهی اول به شهادت رسید.[10]برادرش عامر بن یزید در رثای برادر و پدرش، اینگونه سروده است:«وَ ابْکی یزیدَ مُجَدَّلَاً وَ ابْنَیهِ فی حَرِّ الْهَجیرِمُتَزَمِّلینَ دِماؤَهُمْ تَجری عَلی لَبَبِ النُحوُرِیا لَهْفَ نَفْسی لَمْ تَفُزْ مَعَهُمْ بِجَنَّاتٍ وَ حُورٍ»؛[11]و بر یزید(بن ثبیط عبدی) و دو پسرش(عبدالله و عبیدالله) که در گرمای نیمروز بر زمین فتادهاند گریه کن! آنان در جامههای آغشته به خون گلویشان، پیچیده شدند! افسوس بر نفس من! که همراهشان نتوانست به باغهای بهشتی و حوریان دست یابد».در زیارت ناحیهی مقدسه اینگونه از وی و پدر و برادرش تجلیل شده است: «السَّلامُ عَلى عَبْدِ اللَّهِ وَ عُبَیدِ اللَّهِ ابْنَی یزِید بْنِ ثُبَیت الْقَیسِی».[12]در نقلهای دیگری از این زیارت، نامهای مشابهی وجود دارد که احتمال یکی بودن آنها با شهید مورد نظر وجود دارد:الف) «السَّلَامُ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ وَ عُبَیدِ اللَّهِ ابْنَی زَیدِ بْنِ ثبیط [ثُبَیتٍ] الْقَیسِی»،[13] که نام پدر به جای «یزید»، «زید» اعلام شده است.ب) «السَّلَامُ عَلَى بَدْرِ بْنِ رَقِیطٍ وَ ابْنَیهِ عَبْدِ اللَّهِ وَ عُبَیدِ اللَّه»،[14] که نام پدر و پدربزرگ این شهید به جای «یزید بن ثبیط»، «بدر بن رقیط» اعلام شده است. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.