حقانیت مرگ / قیامت / نشانه های برپایی قیامت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا به هنگام قیامت کبرا همه‌ی موجودات به جز خداوند می‌میرند، حتى عزرائیل هم می‌میرد؟


از نظر قرآن کریم، مرگ هر چیزى هنگامى است که «اجل» آن شى‏ء فرا رسد؛ و از آن‌رو که همه موجودات داراى «اجل» هستند، در نتیجه همگان را - چه انسان و چه غیر انسان - مرگى خواهد بود.اجل تعیین شده هر چیزى نزد خداوندى است که باقى و فنا ناپذیر است. و مرگ، «انتقال از حیاتى فانى به زندگى باقى و جاویدان نزد خداوند» است. مرگى که همه موجودات را فرا می‌گیرد در هنگام قیامت فرا خواهد رسید و در حقیقت، قیامت، عرصه حضور همگان نزد خداوند است.قرآن منشأ چنین رخدادى را نواخته شدن و دمیدن در «شیپورى» می‌داند که بار اول، سبب میراندن و بار دوم، سبب زنده نمودن خواهد بود؛ از این‌رو، دسته‌اى از آیات و روایات، حاکى از برچیده شدن بساط آسمان‌ها و زمین، و دسته‌اى بیانگر فانى گشتن همه موجوداتی‌اند که در آنها به سر می‌برند، و دسته‌اى دیگر گویاى ورود همه خلایق فانى شده به قیامت که تجلّی‌گاه حیات ابدى است.با مطالعه این آیات و روایات فهمیده می‌شود که آسمان‌ها و زمین و عالم برزخ و نیز همه کسانى که در آنها هستند حتى حاملان عرش و ملائکه مقرّب پروردگار (جبرئیل و میکایل و ملک الموت و اسرافیل) از حوادث هول‌انگیز و عظیم دو نفخه؛ یعنى مرگ فراگیر و حشر همگانى، در امان نیستند.مجموع آیات و روایات، علاوه بر مطالب فوق، روشن‌گر خصوصیات کسانى هستند که از هراس و رنج‌هاى طاقت فرساى دو نفخه استثنا شده‌اند و به دور از همه این اتفاقات در امن و امان به حیات خود ادامه می‌دهند. طبق بیان قرآن آنان داراى دو خصوصیت کلى هستند، این دو امر در واقع یک چیز است به دو تعبیر:داشتن حسنه‌اى محض و مطلق و پیراسته از هر گونه سیئه و پلیدى.خالص بودن و بنده مخلص خدا شدن.آنان انسان‌هایى هستند که در دنیا، در اثر مجاهدت و ریاضت در راه خداوند، هم از تعلقات دنیا و صورت‌هاى مثالى و قالب‌هاى برزخى رهیده و هم به حساب خود رسیده‌اند و یک‌سره به بهشت ذات و لقاى پروردگار خود بار یافته‌اند. در نتیجه، نه توقفى در برزخ دارند و نه رنج‌هاى قیامت دامن‌گیر آنان می‌گردد. در حقیقت، آنان تبلور «موتوا قبل أن تموتوا» هستند.مصداق کامل و حقیقى این عده همان چهارده معصوم‏(ع) هستند، اگرچه انبیا و اولیاى الهى و انسان‌هایى که عارف و دوست‌دار و پیراسته از دشمنى به مقام ولایت این چهارده ذوات نورانى هستند، به حسب درجاتى که دارند، نیز مصداق افراد استثنا شده از تبعات دو نفخه هستند و خواهند بود. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image