تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
هدف پیامبر اکرم(ص) از رهبانیت در این حدیث توجه داشتن مسلمانان به ابعاد اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی اسلام بوده است، یکی از عوامل فرهنگی مؤثر در توسعه، به ویژه توسعه اقتصادی، نوع نگرش و توجه به دنیاست. این، یکی از مسائل پیچیدهای است که در نوع نگرش به آن برای توسعه افراط و تفریط های زیادی صورت گرفته است. عدهای معتقدند که توجه به دنیا و زخارف آن انسان را از کمال باز میدارد و نباید به دنیا دل بسته بود. البته شبیه به این مضمون در روایات و آیات آمده است. از طرفی عدهای از علما معتقدند که جامعهای که دنیا را مطلوب نداند، نمیتواند به توسعه دست یابد. استدلال این عده بر این است که توسعه باید در این دنیا صورت گیرد این، با به کارگیری عقل در جهت تسخیر نیروها و منابع موجود در طبیعت به نفع بشر ممکن میشود. در آن صورت است که انسان میتواند بر رفاه و آسایش خود بیافزاید. بر این اساس اگر مکتبی، زندگی و حیات این دنیا را مذموم بداند. این دیدگاه به طور طبیعی در اعمال و افکار افراد جامعه اثر میگذارد. زیرا افکار و اعمال انسان ها، نتیجه فرهنگ و بینش آن هاست. اگر رفتارهای انسان ها معلول طبیعی افکار و اعتقادات آنان باشد، پس لاجرم باید قبول کرد که اعتقاد به مذموم بودن دنیا در رفتار انسان مؤثر است. البته اگر کسی دنیا را به خودی خود مذموم دانست، برای استفاده در حداکثر ممکن از منابع موجود در طبیعت سعی و تلاش نخواهد کرد و هرگز برای دست یابی به سطح بالاتری از رفاه مادی به تلاش فوقالعاده دست نخواهد زد بلکه به حداقل ها اکتفا خواهد کرد . سؤال این است که این بینش در تعالیم اسلامی چه جایگاهی دارد و چگونه میتوان به زخارف دنیا توجه نداشت در عین حال به توسعه و رشد هم رسید؟ این مسالهای است که به تفاوت نوع توسعه و تعریف آن در اندیشه اسلامی با آنچه در دنیای غرب اتفاق افتاده است باز میگردد. در واقع، این اختلاف دو بینش است. در اندیشه اسلامی، دل بستگی به دنیا مذموم است. اما دنبال دنیا رفتن به صورت ذاتی مذموم نیست. این مساله را میتوان با مراجعه به آیات و روایات استنباط کرد، در آیات قرآنی در بعضی موارد دنیا با صفاتی نظیر لهو و لعب، متاع قلیل، متاع غرور، تکاثر و تفاخر معرفی شده است که همه، صفاتی دارای بار منفی هستند و در برخی مواقع با صفاتی نظیر فضلالهی، خیر، رحمت و حسنه معرفی شده است که همه بار مثبت دارند،البته آیاتی نیز وجود دارند که راز اختلاف این دو دسته از صفات را بیان و تضاد ظاهری این دو دسته ازآیات را حل میکند.به عنوان مثال در قرآن شریف آمده است : «آنها که ایمان به ملاقات ما (و روز رستاخیز) ندارند، و به زندگی دنیا خشنود شدند و بر آن تکیه کردند، و آنها که از آیات ما غافلند، (همه) آنها جایگاهشان آتش است، بخاطر کارهایی که انجام میدادند!». نتیجهای که از محتوای این آیه به دست می آید این است که علت مذمت دنیا بیاعتقادی به قیامت و منحصر کردن زندگی به حیات دنیایی (رَضُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا) است. پس، دنیایی مذموم است که برای آخرت بنا نشود. لذا دنیا به خودی خود مذموم نیست بلکه مطلوب نیز هست. در این باره پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «نِعْمَ الْعَوْنُ الدُّنْیَا عَلَی الْآخِرَة» [ii] «دنیا بهترین کمک برای رسیدن به آخرت است» حضرت امام خمینی به این حقیقت که اگر دنیا در جهت اهداف آخرت باشد نه فقط مذموم نیست، بلکه دست یابی به آن واجب است و در مساله حکومت اشاره کردهاند: چنانچه از سخنان حضرت امام استنباط میشود، دنیاداری به صورت ذاتی مذموم نیست و اگر به وسیله حکومت حق بتوان از ظلم و ستم جلوگیری کرد و به اقامه عدالت پرداخت، نه فقط مذموم نیست بلکه از دیدگاه حضرت امام از والاترین واجبات است . تفاوت دیدگاه امام خمینی با دیدگاه غربیان در نگرش به دنیا و مظاهر آن در این است که برای آن ها رسیدن به این دنیا به صورت ذاتی برایشان هدف است، لذا تمام اهداف توسعه آن ها در همین دنیا خلاصه میشود، ولی از دیدگاه حضرت امام که از اسلام نشات گرفته است، دنیا وسیلهای برای مقاصد عالی تر و اهداف توسعه اسلامی است. لازمه این نگرش و عملکرد آن مستقل بودن انسان در مقابل دنیا و همین طور هدف مطلق ندانستن دنیاست . دلبستگی به دنیا به معنای هدف قرار دادن آن، مانع کمال انسان است و چنانچه گفته شد هدف اصلی توسعه اسلامی هم، کمال انسان است. به همین خاطر در اندیشه اسلامی دلبستگی نداشتن مطلق به دنیا از جمله سادهزیستی، عدم وابستگی به زخارف دنیا و مال و جاه وارد شده است . حضرت امام خمینی وجود روحیه سادهزیستی را شرط توانایی انسان برای مقابله با باطل و دفاع از حق میدانند و معتقدند که دلبستگی نداشتن به دنیا باعث میشود که مردان بزرگ بتوانند به ملت های خود خدمت کنند و به طور صریح میفرمایند با زندگی اشرافی و مصرفی نمیتوان ارزش های انسانی اسلامی را حفظ کرد. این نکته هدف قرار دادن دنیا و دلبستگی افراطی به آن را نفی میکند وگرنه چنانچه دنیا مقدمه احقاق حق مظلومین و اقامه عدالت باشد، از دیدگاه حضرت امام، دست یابی به آن از اهم واجبات است. البته این موضوع آن چیزی است که از مجموع تعالیم دینی قابل استنباط است. حضرت علی (ع) میفرماید: « بِالدُّنْیَا تُحْرَزُ الْآخِرَةُ» [iii] «آخرت به وسیله دنیا به دست میآید.» پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «الدنیا مزرعة الآخرة» [iv] دنیا را مزرعه و مقدمه آخرت میدانند. لذا رهبانیت در اسلام مردود است. حضرت امام در مواقع متعددی به این حقیقت اشاره کردهاند. از مجموع سخنان ایشان در این باره، نتایج زیر برداشت میشود. 1 - هدف قرار دادن دنیا و دلبستگی به آن مردود است . .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.