آیا لذت های بهشت اختصاص به مردان دارد؟ / عقاید / معاد / بهشت /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا در قرآن در مورد زنان بهشتی و این که آیا به آنان هم مردانی زیبارو اختصاص داده خواهد شد یا نه (به مانند مردان بهشتی که اشاره گردیده زنانی زیبارو در بهشت به آنها اختصاص داده خواهد شد) اشاره شده است یا نه و اگرنه آیا حدیثی موجود است؟ اگر چنین نیست آیا می توان این را با عدل بیکران خداوند قبول کرد؟


زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان بهشتی قرین می‏باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می‏شوند. ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ؛ وارد بهشت شوید شما و همسرانتان در نهایت شادباش، (زخرف، آیه70). و منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا بودند، (تفسیر المیزان، ج 18، ص 129). و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت‏بخش است و هم برای زنانشان.     2- هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی اْلأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ؛ آنها و همسرانشان در سایه‏های قصرها و درختان بهشتی بر تخت‏ها تکیه کرده‏اند، (یس، آیه 56).     و آیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله: رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنّاتِ عَدْنٍ الَّتی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ، (مؤمن، آیه 8). جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ...، (رعد، آیه 23).     از این آیات استفاده می‏شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می‏شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می‏کنند و حتی از روایات استفاده می‏شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشت است به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده‏اند، بنابراین لذت‏های بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می‏شود از نعمت‏ها و زیبایی‏ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می‏فرماید: ...وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ ؛ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت می‏برد موجود است، (زخرف، آیه 71) و در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند بر ایشان موجود است. ناگفته نماند که گروهی از جمله استاد آیت الله مکارم شیرازی بر این نظرند که حورالعین می‏تواند مذکر هم باشد و حورالعین را چنین معنی کرده اند: «حور» جمع «حوراء» و «احور» به کسی می‏گویند که سیاهی چشم او کاملا مشکی و سفیدی آن کاملا شفاف است!. «عین» (بر وزن چین) جمع «اعین» و «عیناء» به معنی درشت چشم است [1] من الله التوفیق .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image