امام کاظم / دوران امام کاظم / تاریخ اسلام / تحریم شراب / على بن یقطین /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

امام کاظم (علیه السلام) چه استدلالی بر تحریم شراب از قرآن برای مهدی عباسی بیان کرد؟


نمونه ای از مخالفت شدید مهدى با مظاهر تشیع، گفتگویى است که بین او و امام کاظم(علیه‏ السلام) در مدینه رخ داد. در یکى از سال ها مهدى وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله) با امام کاظم(علیه‏ السلام) ملاقات کرد و براى آنکه به گمان خود از نظر علمى آن حضرت را آزمایش کند! بحث حرمت «خَمر»؛ (شراب) در قرآن را پیش کشید و پرسید: - آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟ آنگاه اضافه کرد: مردم اغلب مى ‏دانند که در قرآن از خوردن شراب نهى شده، ولى نمى‏ دانند که معناى این نهى، حرام بودن آن است! امام فرمودند: - بلى حرمت شراب در قرآن مجید صریحاً بیان شده است. - در کجاى قرآن؟ - آنجا که خداوند (خطاب به پیامبر) مى‏ فرماید: «بگو پروردگار من، تنها کارهاى زشت، چه آشکار و چه پنهان و نیز «اِثْم»؛ (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است...».(1) آنگاه امام پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده، فرمودند: مقصود از کلمه «اثم» در این آیه که خداوند آن را تحریم نموده، همان شراب است، زیرا خدا در آیه دیگرى مى‏ فرماید: «از تو از شراب و قمار مى ‏پرسند، بگو در آن «اثم کبیر»؛ (گناهى بزرگ) و سودهایى براى مردم هست و گناهش از سودش بزرگتر است».(2) و اثم که در سوره اعراف صریحاً حرام معرفى شده، در سوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است، بنابراین شراب صریحاً در قرآن مجید حرام معرفى شده است.(3) مهدى سخت تحت تأثیر استدلال امام قرار گرفت و بى ‏اختیار رو به «على بن یقطین» (که حضور داشت) کرد و گفت: به خدا این فتوا، فتواى هاشمى است! على بن یقطین گفت: «شکر خدا را که این علم را در شما خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله) قرار داده است».(4) مهدى از این پاسخ ناراحت شد و در حالى که خشم خود را به سختى فرو مى‏ خورد، گفت:«راست مى‏ گویى اى رافضى»!!.(5) پی‌نوشت‌ها: (1). قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ...(سوره اعراف: 33). (2). یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما...(سوره بقره: 219). (3). گویا مقصود وى این بود که به حکم قرابتى که میان بنى هاشم هست، علم و دانش امام کاظم براى مهدى نیز موجب افتخار است. (4). کلینى، الفروع من الکافى، تهران، دارالکتب ‏الاسلامیه، ج 6، ص 406. (5). مسعودى، مروج‏ الذهب، بیروت، دار الأندلس، ج 3، ص 324. منبع: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق علیه السلام، قم، 1390 ش. .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image