تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
باید توجه داشت که قرآن رحمة للعالمین بودن را به عنوان وصف نبی(ص) آورده است «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» [1] ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. اما این وصف رحمة للعالمین، قابل اسناد به حضرت علی(ع) هم می باشد، چون حضرت علی(ع) هم مانند پیامبر(ص) مظهر اتم اسماء و صفات خداوند می باشد و در مقام وجودی نیز منبع خیر و رحمت برای همه عالمین است. و آن جمله ای هم که از حضرت نقل نمودید در خطبه هفتاد نهج البلاغه آمده است. و منافاتی با رحمت للعالمین بودن ندارد. چنانکه شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نابودی و شکست دشمنان اسلام را از خداوند درخواست می نمود. بلکه عملا بر علیه آنها وارد جنگ و کارزار می شد، و خداوند نیز در عین حال که می فرماید ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم، با این حال فرمود: مؤمنان را برای جنگیدن با دشمنان ترغیب و تشویق کن، و آیات فراوان در مورد فضیلت جهاد و مبارزه بیان می دارد. بلکه لازمه رحمت للعالمین بودن این است که عده ای که مانع برای رسیدن جهانیان به خیر و سعادت هستند از میان برداشته شوند، یعنی تحقق عملی و به فعلیت رسیدن رحمت نسبت به جهانیان برداشتن موانع و افراد مزاحم است. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.