تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاه تحلیلی نگری در خصوص تعریف دین به معنویت همان فروکاستن دین به معنویت است. مغالطه این نگرش از اینجا ناشی می شود که دین را به جزء آن – یعنی معنویت – تعریف می کند و پس از آن این جزء را به عنوان کل – یعنی دین – معرفی می کند. در واقع ، در اینجا مغالطه اخذ جزء بجای کل روی داده است.
عنصر معنویت یکی از اجزای دین به شمار می رود و منطقا صحیح نمی باشد که دین را به جزء آن تعریف نماییم و جزء را به جای کل بنشانیم، چنین کاری همانند این است که در تعریف انسان بگوییم : انسان سر است در حالی که سر تنها جزئی از وجود انسان است.
معنویت گرایی (Spiritualism) و فروکاستن دین به معنویت، و فروکاستن معنویت به یک حالت درونى، یک احساس، یک «یک جور ِ خاص بودن» دستاوردى تازه از محصولات جنبى سکولار شدن است.
اکنون که به قول بنیامین، الاهیات آب رفته و از ظاهر شدن در انظار خجالت مىکشد، تنها وظیفهاش این است که در کمال فروتنى و سازش، به زندگى ملالزدهی شهروندان نیم روز «معنایى» بدهد.
درست به همین دلیل دیگر نیازى به الاهیات نیست؛ بلکه انواع تکنیکهاى کسب آرامش و روشنبینى و خودشناسى و نیز انواع گفتارهاى اگزیستانسیالیستى قادرند زیستن را براى عدهاى خاص بامعنا سازند. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.