کلام /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

طبق روايات يکي از علائم حتمي ظهور نداي آسماني است. بانگ آسماني و ظهور حضرت مهدي همزمان و در شب 23 ماه مبارک رمضان اتفاق خواهد افتاد. خوب در اين صورت چرا ما هر جمعه منتظر ظهوريم؟ اين سوال (س: 1101ـ87 ف: 1111ـ7 ن: 589) را براي بنده ارسال کرديد ولي من قانع نشدم.


قبل از پاسخ به سؤال تذکر دو نکته لازم است و آن اين که: 1. بايد ديد آيا زمان ظهور با اراده تکويني الهي از پيش تعيين شده و زمان آن معين و لايتغير است يعني در زمان خاصي اتفاق مي افتد و به عوامل بيروني ربطي ندارد. و يا نه امري متغير است و قابل تقديم و يا تأخير و بسته به عواملي قابل تعجيل و يا تأخير است. زمان ظهور بر پايه منابع روايي امري ثابت و معين نبوده، بلکه پديده اي تغيير پذير است که ديگر پديده ها و عوامل محيطي و انساني در تقديم و تأخير آن مؤثراند؛ به طور مثال در منابع روايي، رواياتي همچون: «اکثرو الدعا بتعجيل الفرج فإن ذلک فرجکم؛ بسياري براي ظهور دعا کنيد چرا که اين دعا کردن فرج شماست (رفع گره کار را مي کند)». و يا «افضل اعمال امتي انتظار الفرج؛ بالاترين اعمال امت من انتظار فرج است». و يا در «افضل جهاد امتي انتظار الفرج؛ بالاترين جهاد امت من انتظار فرج است». و يا «يخرج الناس من المشرق فيوطئون للمهدي لسلطانه؛ مردمي از جانب مشرق خواهند آمد که زمينه را براي آمدن مهدي و سلطنت او آماده خواهند کرد». اين روايات و روايات مشابه آنها، تغيير پذير بودن فرج و ظهور را مي رساند، زيرا اگر زمان ظهور ثابت مي بود و عوامل ديگري در آن تأثير گذار نبود، سفارش به دعا براي تعجيل فرج و تلاش براي برپايي حکومت جهاني حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ و سخن گفتن درباره آمادگي، انتظار، زمينه سازي و...، بي معنا و بي فايده مي بود. لذا مي توان نتيجه گرفت امر ظهور قابل تغيير بوده و تحقق آن بسته به عواملي مي تواند زودتر اتفاق بيافتد و يا ديرتر. 2. آماده نبودن مأموم براي پذيرش و تحقق فلسفه امامت يکي از عوامل اصلي غيبت است و وقتي در مأموم تغيير لازم حاصل آيد زمينه ظهور فراهم مي گردد. چرا که فرق است ميان پيامبر و امام؛ پيامبران الهي وظيفه داشتند که مردم را به شريعت آسماني دعوت کنند و براي ترويج اين انديشه و دعوت آنها، به ميان آنان روند هر چند برخي نپذيرند. امّا امام معصوم از آن جهت که امام بود، ديگر وظيفه نداشت سراغ مردم رود و آنها را دعوت نمايد، بلکه خداي کريم جايگاه امامت را جعل نمود تا شاخصي باشد براي پيدايي راه هدايت و مرجعي براي حل اختلافات؛ لذا پيامبر به امير المؤمنين فرمودند: «انت کالکعبه توتي و لا تأتي؛ تو مانند کعبه هستي، بايد دور تو بگردند نه اين که تو دور آنها بگردي». امام وظيفه ندارد سراغ ديگران رود، بلکه مردم بايد به سراغ امام روند، اين تفسير سيره امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است. لذا مادامي که مردم در درياي مواج و پر طلاطم جامعه اسلامي به طواف کانون هدايت امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ نيامده بودند، حضرت ريسمان خلافت را بر نگرفت و آنگاه که چون رمه هاي سرگردان بر درخانه اش ريختند و براي محک زدن نيت آنها فرمودند «دعوني و التمسو غيري؛ برويد و به ديگري التماس کنيد». امام احتياجي به خلافت ندارد، بلکه مردم به اين فانوس هدايت محتاجند. اينجا بود که با روي آوردن عموم مردم حضرت خلافت را پذيرفت. هم چنين کوفيان در نامه هايشان به امام حسين ـ عليه السلام ـ نوشتند: «اکنون ما جز شما کسي را به امامت نمي شناسيم، رو به جانب ما کن» امام حسين ـ عليه السلام ـ نيز ابتدا به اين نامه ها توجهي نکرد، تا آن جا که روزانه شش صد نامه با امضاي بزرگان کوفه به دست امام رسيد، آنگاه بود که امام اراده کوفه نمودند. آري با روي آوردن مردم بر در خانه امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ بود که حضرت فرمودند: اگر بر در اين خانه جمع نشده بوديد و امر نشده بود که حجت خدا بر روي زمين با گرد آمدن مردم بر در خانه هدايتش قيام کند، ريسمان اين ناقه را رها مي کردم». گويي 25 سال غيبت امام از مسند خلافت تنها به خاطر همين بي اعتنايي مردم بود و ظهور امام بر اين مسند حاصل اراده مردم براي اصلاح امور. اين است مجرا و رساي غيبت منجي کل بشريت و ظهور آن حضرت. لذا شرط ظهور پيدايي حرکت در جان مردم و بلوغ انديشه ها براي بر پايي قسط است، 255 سال به جامعه اسلامي فرصت داده شد تا انديشه عدالت جويي اش بالغ گردد و با اراده اصلاح، بر محور امامت گرد آيد و چون اين مهلت سرآمد امام عصر به غيبت رفت تا مردم در کشاکش حوادث واقعه درس اصلاح گري آموزند و خردهاي خويش را پرورش دهند و آنگاه يکپارچه امام خويش را دعوت کنند. حال با توجه به اين دو نکته مي توان گفت: آمادگي مردم، دعا، درخواست و خواهش و نياز آنها نسبت به ظهور مهم ترين عامل براي تحقق ظهور است، به حدي که اين عامل مي تواند خيلي از شرايط ظهور را تغيير دهد، در روايات اسلامي روي دعا بسيار تأکيد شده و آن را اسلحه مؤمن ناميده اند که مي تواند خيلي از حقايق عالم را تغيير دهد، در روايات آمده دعا مي تواند قضاي الهي را تغيير دهد، هر چند محکم شده باشد، مي تواند مرگ را تغيير دهد، مي تواند حوادث ناگوار را تغيير دهد و...». لذا دعا اثر بسيار مهمي دارد که مي تواند خيلي از مسائل را تغيير دهد. امّا در مورد نشانه هايي که در روايات معصومين ـ عليهم السلام ـ بيان شده است. مي توان گفت آنها در صورت صحت سند روايت از باب مقتضي هستند و اگر مانع خاصي (مثل دعاي مردم...) پيش نيايد رخ خواهند داد، ولي اگر مردم يکپارچه دعا کنند و در خواست امام را داشته باشند و دعاي آنان به حد کافي برسد، چه بسا در اين نشانه ها بداء حاصل شده و ظهور بدون آنها نيز محقق گردد. امام زمان ـ عليه السلام ـ در توقيعي که به شيخ مفيد نوشتند، بدين مطلب اشاره کرده و فرمودند: اگر شيعيان ما (که خداوند توفيق طاعت شان دهد) در وفاي به عهدي که بر عهده دارند، هم دل مي بودند، لحظه اي ديدار ما از آنها به تأخير نمي افتاد و سعادت ديدار ما زودتر نصيب آنان مي گشت، ديداري بر مبناي شناختي راستين و صداقتي از آنان نسبت به ما؛ پس ما را چيزي جز اعمال ناشايست آنها که انتظارش را از آنها نداشتيم محبوس نکرده است (ظهور را به تأخير نمي اندازد). حضرت در اين روايت علت اصلي غيبت و تأخير در ظهور را، عدم وفاي شيعيان به تعهدات خود، بيان کرده اند لذا هر وقت اين تعهد صورت گيرد ظهور محقق مي گردد. هم چنين در روايت ديگري امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: هنگامي که شکنجه ها و فشارها بر بني اسرائيل طول کشيد، چهل صباح به درگاه خداوند گريه کردند، و خداوند به موسي و هارون وحي فرمود که آنها را از دست فرعون خلاص کنند، و به اين خاطر 170 سال زحمت مقدر از آنان برداشته شد، سپس فرمودند: هم چنين شما اگر اين گونه عمل مي کرديد، هر آينه خداوند بر ما گشايش مي داد ولي اگر چنين نباشد اين امر تا آخرين مرحله خود را طي خواهد کرد». در اين روايت حضرت بيان مي کند که دعاي شما مي تواند گشايش امر را تعجيل بخشد و آن را تسريع ببخشد. در نتيجه: با توجه به مطالب بيان شده، دعا بسيار مؤثر است و مي تواند علت اساسي در ظهور باشد و حتي بدون رخ داد نشانه هاي ظهور، ظهور محقق گردد؛ به همين خاطر است که بسيار توصيه شده است براي ظهور دعا شود و آن را از برترين اعمال دانسته اند و نسبت به ترويج آن بسيار توصيه شده است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image