آیت الله جوادی آملی : اگر دانشگاه بخواهد اسلامی بشود، دانش باید اسلامی باشد. /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: اگر دانشگاه بخواهد اسلامی بشود دانش باید اسلامی باشد آیت الله جوادی آملی با اذغان به این مطلب که افرادی که درباره فعل و قول خدا صحبت می کنند، عمل دینی انجام می دهند، فرمودند: تفسیر چرا علم دینی است؟! برای اینکه مفسر قول خدا را تفسیر می‌کند و لحظه به لحظه می‌گوید خدا چنین گفت، بنابراین آن استاد دانشگاه هم که لحظه به لحظه می‌گوید خدا چنین کرد او اگر دینی‌تر از آن مفسر نباشد ، مثل اوست. بنابر این خود دانش باید دین‌پرور باشد و دانش باید اسلامی باشد و غیر از دانش اسلامی اصلاً دانشی نداریم.


حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: اگر دانشگاه بخواهد اسلامی بشود دانش باید اسلامی باشد آیت الله جوادی آملی با اذغان به این مطلب که افرادی که درباره فعل و قول خدا صحبت می کنند، عمل دینی انجام می دهند، فرمودند: تفسیر چرا علم دینی است؟! برای اینکه مفسر قول خدا را تفسیر می‌کند و لحظه به لحظه می‌گوید خدا چنین گفت، بنابراین آن استاد دانشگاه هم که لحظه به لحظه می‌گوید خدا چنین کرد او اگر دینی‌تر از آن مفسر نباشد ، مثل اوست. بنابر این خود دانش باید دین‌پرور باشد و دانش باید اسلامی باشد و غیر از دانش اسلامی اصلاً دانشی نداریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند. در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنانی به موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها و تحول در علوم انسانی پرداختند و فرمودند: باید برای این تحول در چند بخش بحث کنیم یک بخش مربوط به علم دینی است، یک بخش مربوط به عمل دینی، یک بخش بر اساس کلان‌نگریِ علم دینی و یک بخش بر اساس جزئیات علم دینی است و این چهار فصل را باید کاملاً از هم جدا کنیم. ایشان با بیان این نکته که اساس دانشگاه را دانش به عهده دارد یادآور شدند: اگر دانشگاه بخواهد اسلامی بشود دانش باید اسلامی باشد آیت الله جوادی آملی فلسفه را عهده دار پاسخ به مسئله وجود علم دینی دانستند و فرمودند: تنها علمی که عهده‌دار این مسئله است فلسفه است برای اینکه او درباره جهان بحث می‌کند که آیا خدایی هست، وحیی هست، دینی هست، نبوّتی هست، امامتی هست، ولایتی هست، پس هیچ علمی از علوم رایج حسّی و تجربی توان آن را ندارند که فتوا به اثبات یا نفی یا شک در این موضوع بدهند. ایشان افزودند: فلسفه وقتی وارد صحنه می‌شود اول سکولار است یعنی نمی‌داند دین هست یا نیست ، بعد وقتی وارد بحث جهان‌بینی شد بحث می‌کند که آیا جهان، خدا دارد یا ندارد اگر ـ معاذ الله ـ کج‌راهه رفت و سر از الحاد در آورد اوّلین کاری که می‌کند روی خود را سیاه می‌کند می‌شود فلسفه الحادی، بعد تمام علوم را هم روسیاه می‌کند و اگر ـ ان‌شاءالله ـ کج راهه نرفت و به مقصد رسید دو کار مثبت می‌کند اوّلین کاری که می‌کند خود را روسفید و سفیدروی می‌کند، می‌شود فلسفه الهی، کار و خدمت دیگری که می‌کند همه علوم را اسلامی می‌کند و می‌گوییم ما علم غیر دینی نخواهیم داشت. آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود جهان را فعل خداوند ذکر کردند و اذعان داشتند: جهان، فعل و اثر خداست همین فلسفه ثابت می‌کند که معلوم، فعل خداست، عقلی که درباره معلوم تجزیه و تحلیل را به عهده دارد فعل خداست، عالِم عقل‌مدار فعل خداست. ایشان با اذغان به این مطلب که افرادی که درباره فعل و قول خدا صحبت می کنند، عمل دینی انجام می دهند، فرمودند: تفسیر چرا علم دینی است؟! برای اینکه مفسر قول خدا را تفسیر می‌کند و لحظه به لحظه می‌گوید خدا چنین گفت، بنابراین آن استاد دانشگاه هم که لحظه به لحظه می‌گوید خدا چنین کرد او اگر دینی‌تر از آن مفسر نباشد ، مثل اوست. بنابر این خود دانش باید دین‌پرور باشد و دانش باید اسلامی باشد و غیر از دانش اسلامی اصلاً دانشی نداریم. آیت الله جوادی آملی نتیجه گیری فرمودند: بنابراین علم دینی یعنی یک محقّق خود را فعل خدا بداند، تحقیق و معلوم خود را فیض خدا بداند و دیگر لازم نیست از اول تا آخر کلاس درس مرتب بگوید خدا چنین کرد، خدا چنین گفت. مگر ما که در تفسیر بحث می‌کنیم هر لحظه می‌گوییم خدا چنین گفت، یک آیه را می‌خوانیم تا آخر معنا می‌کنیم ما در قول خدا غرقیم؛ این می‌شود دینی، آن استاد دانشگاه هم اگر در فعل خدا غرق شود، می‌شود دینی. ایشان با بیان اهمیت توجه به نقل در کنار عقل تاکید کردند: هیچ علمی غیر از فلسفه عهده‌دار اثبات خدا و وحی و نبوّت و معاد نیست اما خود همین فلسفه ثابت کرده که بعضی از امور را نمی فهمد. می گوید: من گور را می بینم و می فهمم اما برزخ و قیامت چیست را نمی فهمم، اجمالاً می‌دانم که خدا حکیم است و محکمه‌ای دارد، اما بهشت و جهنم چیست را نمی فهمم، پس همین عقل می‌گوید من لازمم ولی کافی نیستم، خود عقل می‌گوید هیچ چاره‌ای نیست و باید با نقل هماهنگ باشم. در ابتدای این دیدار آقایان حداد عادل، زاهدی و نبویان گزارشی از اقدامات انجام شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خدمت حضرت آیت الله جوادی آملی ارائه نمودند. دکتر زاهدی با اشاره به ایجاد کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول بنیادین علوم انسانی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این دوره از مجلس کمیته ویژه‌ای را به نام کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول بنیادین علوم انسانی ایجاد کردیم خوشبختانه افرادی که در این کمیته حضور دارند افراد عالِم و اندیشمندی هستند که نه تنها درد دین و انقلاب را دارند بلکه وِزانت لازم را از نظر خلاقیّت و نوآوری دارا می باشند. در ادامه دکتر نبویان به ارائه سخن پرداخت و گفت: در ابتدا اولویت‌ها را مطرح کردیم و گفتیم باید معنای اسلامی شدن برای کمیسیون روشن شود سپس در چهار بُعد معنا شد: ابتدا باید تحول در متون ایجاد بشود و متون اسلامی بشود، دوم در حوزه اساتید دانشگاه که اگر اساتید با اندیشه اسلامی نباشند آن ثمره متون به هدف اصلی خودش نخواهد رسید، در حوزه دانشجویی نیز ما باید بتوانیم دانشجویان را با اندیشه های اسلامی آشنا کرده و به این باور برسانیم که اینها مدیران آینده نظام هستند و در حوزه چهارم ظواهری که امروز دانشگاه‌ها دارد باید مذکّر ایمان باشد. و یک حوزه پنجمی هم در نظر گرفته شده که در قوانینی مانند قوانین جذب اعضای هیئت علمی تغییراتی حاصل شود. منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جوادی آملی(اسراء) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image