حدیث /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

اين سخن از کيست: ((حسن و حيسن دو گوشواره عرشند))؟


در مورد سئوال، حضرت (اميرمومنان) فرمودند که از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شنيدم که: ((خداوند متعال دو فرزندم حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ را از نوري که بر تو و فاطمه افکند، آفريده است و آن دو همانند دو گوشواره آويخته به گوش، جنبش و حرکت دارند و نور آن دو هفتاد هزار برابر نور شهيدان است اي علي ـ عليه السلام ـ همانا خداي عزيز و جليل به من وعده فرموده که بر آن دو کرامتي عطا فرمايد که هيچکس به جز پيامبران و رسولان را به چنان کرامتي اکرام نفرموده باشد.)) و در حالات حضرت آدم هم آمده است که روزي که آن حضرت وارد بهشت شدند متوجه نوري شدند که بهشت را روشن کرده بود. آن حضرت به جبرئيل گفت: اين دختر کيست که از نور جمالش بهشت درخشان و روشن شده است؟ گفت: اين فاطمه دختر محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ يکي از فرزندان تو است که پيامبر آخر الزمان است. گفت اين تاج چيست که بر سر دارد گفت: شوهرش علي بن ابي طالب ـ عليه السلام ـ است. پرسيد اين دو گوشواره چيست؟ گفت: دو فرزندش حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ هستند. اين حديث شريف علاوه بر کتاب هاي شيعه در کتب روايي اهل سنت نيز نقل شده است. در کتاب فضائل الخمسه في صحاح سته ـ که فضائل پنج تن ـ عليهم السلام ـ در صحاح شش گانه اهل سنت است ـ باب هجدهم اين کتاب عبارت است از اين که حسنين ـ عليهما السلام ـ دو گوشواره عرش خدايند. در فيض القدير منادي ج3، ص415، گفته است: ((حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ دو گوشواره عرش الهي هستند و معلق و آويزان از آن نيستند بلکه به نوعي زينت عرش مي باشند نه اينکه همانند گوشواره آويزان باشند.)) طبراني، اين حديث را در «الاوسط» از «عقبه بن عامر» به نقل از پيغمبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آورده است در شرح آن کتاب از «ديلمي» نقل نموده است که: ((حسنين ـ عليهما السلام ـ بمنزله دو شنف از چهره اند و شنف گوشواره اي است که به گوش مي آويزند. منظور آن است که يکي از حسنين ـ عليهم السلام ـ در جانب راست عرش و ديگري در جانب چپ عرش قرار دارند.)) هيثمي يکي ديگر از علماي اهل سنت در کتاب «مجمع، ج9، ص184» از عقبه بن عامر، ايشان هم از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت مي کند که: ((حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ دو گوشواره عرش خدا و معلق به عرش اند و جداي از آن نمي باشند پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است هنگامي که بهشتيان در بهشت استقرار مي يابند به عرض مي رساند پروردگارا، به من وعده داده بودي که مرا به دو رکن از ارکانت زينت بدهي، خداي تعالي مي فرمايد: مگر اين گونه نيست که تو را به حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ زينت داده ام.)) (طبراني) اين حديث را در «الاوسط» روايت مي کند. پس معلوم شد که سند اين حديث به خود رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي رسد و در کتب معتبر شيعه و سني هم آمده است و لذا آن دو حضرت از جمله زينت هاي عرش الهي مي باشند که ديگران از نور هدايت آن دو هم چون ساير معصومين ـ عليهم السلام ـ استفاده مي کنند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image