بیداری اسلامی زمینه ساز، شرایط ظهور امام زمان (عج) است /

تخمین زمان مطالعه: 12 دقیقه

بیداری اسلامی زمینه ساز، شرایط ظهور امام زمان (عج) است یکی از دغدغه های پیامبر (ص) در اواخر عمر شریفشان تفرقه امت اسلام و ایجاد شکاف در جامعه اسلامی بود، بیداری اسلامی که مهمترین اثر را از انقلاب اسلامی ایران گرفته است, منشأ بیداری اسلامی در کشورهای یمن، مصر، تونس، بحرین قرار گرفته است ، مهمترین وظیفه علمای اسلام بیدار کردن مردم و ایجاد وحدت در بین آنها می باشد که این حرکت مقدمه ای برای ظهور امام عصر (عج) خواهد بود.


بیداری اسلامی زمینه ساز، شرایط ظهور امام زمان (عج) است یکی از دغدغه های پیامبر (ص) در اواخر عمر شریفشان تفرقه امت اسلام و ایجاد شکاف در جامعه اسلامی بود، بیداری اسلامی که مهمترین اثر را از انقلاب اسلامی ایران گرفته است, منشأ بیداری اسلامی در کشورهای یمن، مصر، تونس، بحرین قرار گرفته است ، مهمترین وظیفه علمای اسلام بیدار کردن مردم و ایجاد وحدت در بین آنها می باشد که این حرکت مقدمه ای برای ظهور امام عصر (عج) خواهد بود. به همین خاطر گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی یوسفیان معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت قم انجام دادیم ، در این گفتگو به نقش بیداری اسلامی و ارتباط آن با ظهور امام زمان (عج) پرداخته شده است . *آیا می توان بیداری اسلامی را به شرایط یا علائم و نشانه های ظهور امام زمان (عج) نسبت داد؟ طبیعتاً لازم است در ابتدا ما روشن کنیم منظور از علامات ظهور چیست؟ و منظور از شرایط های ظهور چیست؟ و تا بعد بر اساس آن بتوانیم صحبت بکنیم که این بیداری اسلامی چه می تواند باشد و چه ارتباطی با بحث مهدویت و امر ظهور امام زمان (عج) می تواند داشته باشد معمولاً وقتی از علائم ظهور صحبت می شود منظور نشانه ها هست . تعریف علائم یعنی نشانه های که بیانگر هستند علامت می دهند و ما را به طرف مقصد راهنمایی می کنند که شما به طرف مقصد حرکت می کنید که شما به مقصد نزدیک شدید به اینها علائم می گویند. معمولاَ هم علائم یک چیزدر اختیار عموم انسان ها نیست بلکه برای راهنمایی قرار داده شده است ، مثل علامت راهنمایی و رانندگی ، که در اختیار عموم انسان ها نیست که با سلیقه خود آن را بخواهند تغییر دهند بلکه یک گروهی هستند که متخصص ، علامت ها را طراحی کرده و به مردم نشان دادن و این علامت ها در جاده استفاده می کنند. علامت های ظهورهم یک سری اتفاقها ، رویدادها و حوادثی که خداوند تبارک تعالی در نظر گرفته است تا اینها به عنوان نشانه های ظهور باشد. پس ما انسان ها نمی توانیم خود علامتی برای ظهور انتخاب کنیم یعنی اینکه بگوییم این علامت ظهور است یا این علامت را نفی کنیم، لذا ما انسان ها هیچ نقشی در علامت های ظهور نداریم آن چیزی راکه خداوند به عنوان علامت در نظر گرفته همان هست و در روایات به آن اشاره شده است البته ماهم می توانیم تجزیه و تحلیل کنیم.که آیا مطلب با توجه به روایات علامت هست یا خیر. تعریف شرایط در رابطه با شرایط، زمینه ها و امور و عواملی که باعث می شود یک پدیده بوجود بیاید آن زمینه ها واسباب در بعضی مواقع در اختیار ما انسان ها است و در بعضی موارد در اختیار ما انسان ها نیست اگر آن پدیده، پدیده ای باشد که ما انسان ها در آن دخالتی نداشته باشیم شرایطش هم در اختیار ما نیست مثل باران، یک پدیده ای است که در اختیار ما نیست لذا ما نمی توانیم باران را تولید کنیم یا جلوی باران را بگیریم البته دخالت های می کنیم ولی عموما در اختیار ما نیست لذا خشکسالی های زیادی اتفاق می افتد و بشر هیچ کاری نمی تواند انجام دهد یا بارانهای سیل آسایی بوجود می آید و بشر هیچ کار نمی تواند انجام دهد . اما اموری که مربوط به زندگی انسان ها است انسان ها در آن امور دخالت دارند و نقش ایفا می کنند به عبارتی دیگر انسان ها اگر همه شرایط و زمینه ها را در اختیارشان نباشد قطعا برخی از شرایط و زمینه ها در اختیارشان است علت هم این است که آن امر مربوط به انسان ها است ، به خاطر همین خداوند تبارک تعالی انسان ها را دخالت می دهد و نقش آنها را می پذیرد. نقش انسانها در شرایط ظهور امام زمان (ع) بحث قیام و انقلاب امام زمان (عج) از همین قسم است یعنی یک پدیده ای است که در مورد زندگی انسان ها قرار است اتفاق بیفتد خیلی روشن است که انسان ها در آن نقش دارند وباید زمینه هایی را فراهم بکنند تا امکان انقلاب در جامعه انسانی ممکن بشود. ما اگر نگاه کنیم به انقلاب ها می توانیم یک سری شرایطی را برای انقلاب در نظر بگیریم به عنوان شرایط عام. وقتی هم به انقلاب امام زمان (عج) نگاه می کنیم با توجه به اینکه این انقلاب مانند انقلاب های دیگر است که در جامعه انسانی رقم می خورد می توانیم مشابه سازی کنیم وبگوییم همان طور که در این انقلاب ها این شرایط است و انسان ها نقش ایفا می کنند در انقلاب امام زمان (عج) همین طور است باید این شرایط باشد و انسان ها نقش خودشان را ایفا بکنند البته ما جدای اینکه از این انقلاب های دیگر استفاده می کنیم آیات و روایات هم هستند که به ما می گویند که اگر انسان ها نقش خود را ایفابکنند امر ظهور انشاالله زودتر محقق خواهد شد . انقلاب هایی که امروز در حال رخ دادن است، جزء شرایط یک انقلاب است نه علائم یکی از نقش آفرینی ها مهمی که باعث می شود که انقلابی رقم بخورد این هست که انسان ها توده مردم خواستار یک تحول جدی و اساسی باشند یعنی به این نتیجه برسند که دیگر این نظامی که الان بر سرکار است این نظام فایده ای ندارد وباید این نظام عوض بشود و برای تغییر این نظام از خودشان حرکت نشان بدهند و این حرکت می شود و یک حرکت عمومی ، تحول خواهی عمومی ، اگر تحول خواهی عمومی دربین یک جامعه رقم بخورد عموم مردم آن جامعه آمادگی داشته باشند وبخواهند نظام عوض بشود نظام عوض می شود . کسی نمی تواند جلوی مردم را بگیرد این کاری بود که ما در ایران با رژیم پهلوی انجام دادیم و رژیم پهلوی از بین رفت چرا به خاطر اینکه عموم مردم نمی خواستند و این نخواستن را نشان دادند با راهپیمایی ها عرضه کردن، واقعا وقتی خواسته ها و خواستن تحول جدی بود تحول هم رخ داد . بنابراین انقلاب هایی که رخ می دهند، این انقلاب ها که زمینه آن تحول خواهی انسان ها است باید حواسمان باشد جز و شرایط و زمینه های یک انقلاب حساب می شود نه جزء علائم . بیداری اسلامی جزء نشانه های ظهور نیست در رابطه با بیداری اسلامی که مطرح جزء شرایط یا علائم ظهور است طبیعتاً زمانی می توان گفت که جزء علامت های ظهور است که در روایات روشن و شفاف صریح به آن اشاره شده است که در نزدیکی ظهور اتفاقاتی می افتد که نشان دهنده ظهور است اگر این طور شد می توانیم بگوییم این قیام ها وبیداری ها از علامت های ظهور است علامت اصطلاحی، یعنی حوادثی که بیانگر نزدیک شدن امر ظهور است اما ما در روایات داریم چنین چیزی نداریم که به صورت شفاف و دقیق و واضح و معتبر اشاره کرده باشند که انقلاب هایی در جوامع اسلامی اتفاق خواهد افتاد و این نشانه ظهور است نداریم . بیداری اسلامی زمینه ساز، شرایط ظهور است بنابراین می توانیم وارد بحث شرایط بشویم که آیا می توان این انقلاب زمینه وشرایط انقلاب امام زمان (عج) را رقم بزنند و جزو زمینه سازی برای ظهور قلمداد شوند و یا اصولا بین این انقلاب ها و مهدویت پیوندی هست یا نه ؟ به صورت ظاهر در این انقلاب ها پیوندی با مهدویت نیست یعنی چه ؟ یعنی ااینکه مردم نیامدند بگویند که ما قیام کردیم برای اینکه امام زمان (ع) بیایید و این حکومت ها از بین برود و خودمان را آماده ظهور امام زمان (عج) بکنیم بنابراین به صورت ظاهر نمی توانیم بگوییم اینها جزء زمینه سازی برای ظهور است امابه یک معنا می توانیم به ظهور ربط بدهیم اگر این انقلاب ادامه پیدا کند و آن این هست که در این انقلاب ها آن چیزی که اتفاق افتاده، که واقعا مردم می خواهند تحول صورت بگیرد و این تحول براساس اسلام باشد نه نسخه هایی که انسان ها می نویسند می خواهند براساس نسخه های الهی باشد براساس قرآن باشد این یک واقعیت است و کسی نمی تواند منکر باشد از طرف دیگر همه این انقلاب ها تقریبا به نحوی مستقیم و غیر مستقیم صدر دصد یا با درصد کمتری از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند اینها در طول این سی سال انقلابی که صورت گرفته حوادثی که اتفاق افتاده و الان ایران کجا ایستاده و حکومت های خودشان را دیدند این تحول خواهی به این نوع ، بیانگر این است که واقعا اینها دلشان می خواهد یک حکومتی بر روی کار بیایید که این حکومت اسلامی باشد واقعا نه صرف اسلام ، بلکه شریعت اسلامی به درستی پیاده بشود آرمان های انسانی به درستی تحقق پیدا بکند اگر این طور بگوییم این تحول خواهی که انشا الله گسترش پیدا کند می تواند زمینه هایی را برای ظهور امام زمان (عج) فراهم بکند . طبیعتا انقلاب امام زمان (ع) زمانی رخ خواهد داد که مردم آمادگی یک تغییر اساسی را داشته باشند نه یک تغییر جزئی ، یک تغییر اساسی ، یک تحول بنیادین ، مثل اینکه مردم ما در سال 57 واقعا به دنبال یک تغییر بنیادین بودند به خاطرهمین کل نظام حاکم و آن سیستم و قوانین همه زیر رو شدو به یک نظام کاملا جدید روی کار آمد اگر این طور باشد . می توان بگوییم که این انقلاب ها می توانند برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) حساب بشوند و جزء شرایط ظهور قرار بگیرند و ما این امید را انشا الله داریم که مردم حالا که وارد صحنه سیاست شدند و دنبال تحول اساسی هستند همان طور رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند : "سعی بکنند این تحول ، تحول اساسی باشد مصادره نشود و بتوانند آن چیزی را که ندای فطرت شان و عقلشان و دین شان بگوید انشان الله به آن برسند". · تطبیق های در رابطه با مسئله مهدوییت به مسائل و حوادث جامعه مانند اینکه ملک عبدالله را سفیانی را معرفی در صورتی که نیست ؟ چه کنیم این تطبیق ها باعث انحراف از مهدویت نشود ؟ راهکارها بفرمایید؟ همیشه آب گل آلود در زمینی جاری می شود که آب زلال در آن نباشد یعنی وقتی این زمین خالی باشد آب گل آلود نیز وارد آن می شود مباحث انحرافی نیز همین طور است به خصوص در عرصه مهدویت، زمانی این انحرافات ایجاد می شود که معارف حقیقی در اختیار مردم نباشد که اگر مردم حقیقت را به اندازه لازم بدانند حرفهای انحرافی هیچ ارزش و مقامی پیدا نمی کند این یک حالت است که به قول معروف ما زمینه را و راه باز بگذاریم به مردم کمک نکرده باشیم ، اطلاعات شان را بالا نبرده باشیم . گاهی اوقات هست که می خواهند به آب زلال، آب گل آلود اضافه کنند یعنی آب زلال هست ، آب زلال را از بین ببرند، طبیعتا این جا لازمه اش این است که ما فیلتر را بگذاریم که اگر آب گل آلود به طرف آب زلال می آید وقتی از فیلتر رد می شود ریشه انحرافات گرفته شود و از بین برود . در مورد مباحث مهدویت هم این طور است ما اول, باید معارف صحیح را در اختیار مردم بگذاریم ثانیا در برابر مطالب انحرافی به درستی اطلاع رسانی ،خیلی منطقی و روان و شفاف سازی کنیم . به کسانی که حوادث را به علائم ظهور نسبت می دهند از آنها سند و مدرک براساس آیات و روایات خیلی منطق و روان با آنها برخورد کنیم . برای اینکه این انحراف در جامعه اتفاق رخ ندهد؛ دو کار به صورت صحیبح انجام دهیم؛ یکی معارف صحیح مهدویت را به شکل های مختلف در اختیار مردم بگذاریم. دو : جریان های انحرافی که می خواهند این حرکت صحیح مهدویت را از بین ببرند با اطلاع رسانی به موقع ، با شفاف سازی درست ، با تجزیه و تحلیل مناسب مردم را آگاه بکنیم که این جریان اصلش چیست به کدام طرف مردم را سوق می دهد و مشکلات انحرافی کجاست که اگر به صورت صحیح وشفاف در اختیار مردم گذاشته بشود این همان واکسینه کردن است که دیگر این گونه جریان های انحرافی راهی به جایی باز نمی کنند . آن چیزی که جریان ها ی انحرافی دارند به وجود می آورند گیج کردن مردم است حتی در فضای علائم ظهور که برخی مطرح می کنند باید این نکته روشن بشود چه چیزی علامت ظهور است آیا ما می خواهیم یک چیزی را به عنوان علامت بسازیم یا می خواهیم بگوییم علامت ظهور چیست شما برچه اساسی می گویید ملک عبدالله علامت ظهور است آن چیزی که علامت ظهور است سفیانی نه خود سفیانی خروج سفیانی ، بنایراین تا خروجی نباشد که برای سفیانی باشد روی چه حسابی بیاییم علامت ظهور را مطرح بکنیم آیا این یک جور علامت سازی نیست با این نحوه سوالات طرف مقابل را باید خلع سلاح کنیم و مردم را شفاف بکنیم و به مردم هم این نکته را بگوییم که آن چیزی که دین از ما می خواهد زمینه سازی و حرکت در مسیر انتظار است آن چیزی که جریان ها ی انحرافی دارند به وجود می آورند گیج کردن مردم است یعنی یک حالت هیجان کاذبی ایجاد می شود این هیجان کاذب قدرت فکر کردن و تجزیه و تحلیل درست را می گیرد باعث می شود که مردم به جای اطلاع رسانی در مسیر صحیح گام بردارند دچار یک اشتباه و تلاطم روحی بشوند و این توقف و به بیراه رفتن است و اگر این نکته ها برای مردم روشن بشود دیگر جریان ها ی انحرافی جایی را ندارند یعنی ره به جایی نخواهند برد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image