تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
واژه شیطان و جن بارها و در موارد متعدد در قرآن ذکر شده است و سورهای به نام جن نازل گردیده است.
شیطان اسم عام (اسم جنس) است که به هر موجود موذی و منحرف کننده و سرکش، خواه انسان باشد و یا غیر انسان، اطلاق میشود، و ابلیس اسم خاص (علم) است و نام آن شیطانی است که آدم را فریب داد و اکنون هم با لشکر خود در کمین آدمی است.
جن در لغت به معنای پوشیدگی و پنهانی است و بر موجودی اطلاق میشود که از آتش آفریده شده، مادی است و دارای روح و بدن میباشد. این موجود، مکلف و مسئول است و میتواند مؤمن یا کافر و یا... باشد.
برخی افکارشان پر از تصورات و اوهام و داستانهای اغراقآمیز درباره جن است و همه را باور دارند و در مقابل گروهی به کلی منکر وجود جن هستند و حتی قضایای واقعی را نیز اسطوره و خرافهای بیش نمیدانند.
از آیات و روایات اسلامی استفاده میشود که جنیان، موجوداتی قدرتمند هستند. به عنوان نمونه؛ در سوره نمل، آیه 39 اشاره میشود که حضرت سلیمان(ع) ادعای عفریت جنی را تکذیب نکرده است، لیکن باید توجه داشت وجود چنین مطالبی باعث نمیشود که افرادی ادعا کنند، جنیان بر همه کارها توانمندند و حتی جریانهای شرک آلود را بپذیرند؛ زیرا بدون اذن الهی هیچ موجودی نمیتواند منشأ اثر باشد، از اینرو؛ قدرت شیطان بر اضلال و گمراهی فقط شامل کسانی میشود که از دایره بندگی و توحید بیرون رفته و تمایل به شیطان و القائات او پیدا کنند؛ چنانچه خود شیطان گفته: من بر بندگان مخلص خدا تسلطی ندارم (فبعزتک لاغوینّهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین). افزون بر این قدرت شیطان بر انسان در محدوده وسوسه و القائات است و هرگز سبب سلب اختیار از انسان نیست؛ زیرا تجرد شیطان، تجرد مثالی و خیالی است و به مرحله مخلصان که مقام عقلی و شامخ انسان کامل است، راه ندارد. بله اطاعت از نفس اماره زمینه را برای تسلط و نفوذ شیطان فراهم میسازد و به تدریج انسان را در دام شیطان قرار داده و به ضلالت و تباهی میکشاند و تنها راه نجات از وسوسه و القائات و انحرافات، توجه به خدا و خضوع در درگاه ربوبی میباشد؛ خداوند متعال میفرماید: «ان عبادی لیس لک علیهم سلطان». .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.