حقوق /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

بدلیل فقهی حکم سنگسار چیست و آیا این حکم در زمان پیامبر ص هم اجرا شده است؟


در کتب فقهي در باب حدود اولين حدي که مورد بررسي فقها قرار گرفته است، حد گناه زشت و قبيح «زنا» است، براي اين گناه هشت حد توسط فقها بيان شده است که يکي از آن حدود «رجم» يا «سنگسار» است. اگر شخصي چه مرد باشد چه زن مرتکب اين گناه شود و محصن (يا محصنه) باشد. حکم او سنگسار شدن يا رجم است. اين حکم در بين شيعه هيچ مخالفي ندارد و اجماع فقها بر آن است، از علماي قديم گرفته تا علماي فعلي، شيخ صدوق در کتاب المقنع به همين مطلب فتوي داده است. شيخ طوسي هم همين مطلب را فتوي داده است. سيد مرتضي خودش به اين مطلب فتوي داده و فرموده: در اينکه محصن بايد رجم شود، هيچ اختلاقي بين علماي ما نيست. ابن ادريس حلّي در کتاب سرائر نيز همين فتوي را دارد. محقق حلّي در کتاب شرايع الأحکام نيز همينطور فتوي داده است. شهيد اول و ثاني و هم چنين صاحب جواهر نيز به اين مطلب فتوي داده اند. علماي فعلي (عصر حاضر) نيز به اين مطلب فتوي داده اند مثل حضرت امام (ره) در کتاب تحرير الوسيله، آيت الله خويي آقاي گلپايگاني، آقاي تبريزي در کتاب صراة النجاة نيز فتوايي دارد که همين مطلب برداشت مي شود، آقاي بهجت نيز در کتاب جامع المسائل فتوايي دارد که همين مطلب برداشت مي شود. شيخ طوسي در کتاب خلاف بيان کرده که جميع صحابه پيغمبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به اين مطلب اتفاق داشته اند. هم چنين فرموده اين مطلب در ميان فقهاي اهل سنت نيز اتفاقي است. امام شافعي در کتاب «الأم» گفته است: اگر زاني جامع شرايط احصان باشد بايد رجم شود، اگر مکلف بوده باشد. امام مالک بن انس به همين فتوي داده است. احمد بن حنبل نيز همين را گفته و رواياتي را از عمر بن خطاب در همين موضوع نقل کرده است. علت اين فتوي روايات بسياري از شيعه و سني است که از حضرت رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ نقل کرده اند. و نيز گواه تاريخي بر اينکه حضرت رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ خود اين حد را اجرا کرده اند. غالب رواياتي که در منابع شيعه و از ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ نقل شده در کتاب شريف «وسايل الشيعه» جمع آوري شده که ما به چند مورد آنها اشاره مي کنيم: 1. امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «رجم حد بزرگ الهي و شلاق حد کوچک الهي است، هرگاه مردي از مومنين زنا کند و محصن باشد رجم مي شود نه جلد (شلاق)». 2. امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «کان امير المومنين يرجم المحصن و المحصنه امير المومنين محصن و محصنه را رجم مي کند». 3. امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمودند: «المحصن يرجم.... شخص محصن بايد رجم گردد». روايات در اين باب بسيار زياداند و ما تنها به چند مورد آنها اشاره کرديم. و زماني که حتي يک روايت صحيح وجود داشته باشد، هر فقيهي مي بايست به آن فتوي دهد و جايي براي ديگر مطالب نمي ماند. هم چنين اهل سنت روايات بسياري را مبني بر اينکه حضرت رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ خود عمل رجم را انجام داده نقل کرده اند. از جمله اينکه سيد مرتضي در کتاب الانتصار نقل کرده، حضرت رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ماعز را که زنا کرده بود و محصن بود رجم کرد. و اين روايت را ازکتاب هاي کنزالعمال، ج5، ص438، المغني ابن قدامه، ج1، ص125. و مشرح کبير، ج1، ص157 نقل کرده است. شافعي در کتاب «الأم» نقل کرده رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ يهودياني که محصنه بودند و زنا مرتکب شدند را رجم کرد. ابن حجر عسقلاني نقل کرده رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ «غامريه» را رجم کرد. احمد بن حنبل در مسند خود نقل کرده؛ عمر بن خطاب گفت: « رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رجم کرد و ما نيز رجم کرديم. هم چنين احمد بن حنبل نقل مي کند که ابو زبير گويد از جابر بن عبدالله انصاري پرسيدم آيا رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رجم کرده است جابر گفت: بلي مردي از مسلمانان و مردي از يهوديان را رجم کرد. در کتاب سنن الدارمي نقل شده رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ما عز بن مالک را رجم کرد. در صحيح مسلم نيز همان روايت بالا که از جابر بن عبدالله نقل شد را نقل کرده است. در سنن ترمذي آمده، عمر خطاب گفت: «رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ابوبکر رجم مي کردند و من نيز رجم کردم». هم چنين در منابع شيعه شيخ طوسي نقل مي کند حضرت علي ـ عليه السلام ـ «شراحه» را که زنا کرده بود روز پنج شنبه شلاق زد و روز جمعه رجم کرد و فرمودند: « با کتاب خدا شلاق زدم و با سنت الهي رجم کردم». هم چنين شيخ صدوق در کتاب المقنع ذکر کرده که حضرت امير راجع به زني که مرتکب زنا شده بود، و از آن فرزندي را متولد کرده بود، حکم به رجم کردند. حال با توجه به اين مستندات تاريخي و روايي که اعم از شيعه و سني نقل کرده اند، جايي براي شک و ترديد در نزد فقيه نمي ماند که به اين مطلب فتوي دهد و مي توان اطمينان حاصل کرد که حکم خداوند سبحان همين است (ان شاء الله) تذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که اثبات جرم زنا بر اساس منابع فقهی بسیار دشوار و اجرای آن نیز به ندرت اتفاق می افتد. بسیاری از زنا ها با اینکه اثبات می شوند به دلیل فقدان شرایط حد رجم، سنگسار نمی شوند، بلکه مجازات های دیگری بر ایشان اعمال می گردد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image