تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
1. چنانچه منزل مسکونی، جهت سکونت خود و خانواده خریداری شود، خمس ندارد، ولی اگر خانهی مذکور به عنوان سرمایه بوده و جهت سکونت، مورد نیاز نباشد، به آن خمس تعلق میگیرد.2. قبل از پایان سال خمسی، میتوان هر مقدار از دیون، اقساط و بدهیها (چه بدهیهای آن سال و چه سالهای گذشته) را از درآمد سال کم کرد و پرداخت نمود. ولی چنانچه بدهی مذکور(به هر جهت) پرداخت نشود و یا به صورت اقساطی باشد که موعد پرداخت آن در آینده است، از در آمد سال کم نمیشود. ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):بدهی اعم از اینکه بر اثر قرض گرفتن باشد و یا بر اثر خرید نسیه یا وام اگر به خاطر تأمین مخارج سالانه زندگی همان سال درآمد باشد اگر بخواهد پرداخت نماید از درآمد سال کسر میشود ولی اگر برای بدهیهای سالهای قبل باشد هر چند مصرف درآمد سالانه برای پرداخت آن جایز است ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمیشود.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):بدهی مذکور اگر در خود سرمایه نباشد از آن کم نمیشود بنابراین هر چه را که مالک است و از مؤونه سال زیاد آمده باشد خمس آن واجب است.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):قرضهایى که بر ذمّه انسان آمده خواه براى هزینه زندگى باشد یا خسارت و غرامت و یا غیر اینها، مىتواند از درآمد سال آنها را ادا کند، ولى قرضهایى را که به اقساط مىپردازد فقط قسطهایى را که در آن سال باید بپردازد جزء مخارج آن سال محسوب مىشود.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):به صورت کلی دیون جزء مؤونه محسوب میشود و چنانچه قبل از رسیدن سال خمسی آن را بپردازد، خمس ندارد.حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):فقط آن مقدار از بدهی را که پرداخت کرده است یا اقساطی که حالّ شده ( یعنی زمان پرداخت آن فرا رسیده است) از سرمایهای که به آن خمس تعلق میگیرد، استثناء میشود. لینک به سایت استفتائات .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.