فرق نافرمانی حضرت آدم و ابلیس / خلقت و آفرینش / جن / شیطان و ابلیس /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرق نافرمانی حضرت آدم و ابلیس


کابر محترم ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز در خصوص سؤال شما باید به چند نکته دقت نمایید: اولا: اعتقاد ما شیعیان این است که همه پیامبران از حضرت آدم (ع) تا خاتم آن حضرت محمد(ص) از هر گونه گناه و خطا و نافرمانی از فرمان خداوند مبرا هستند. عصمت یکی از ویژگیهای پیامبران است .  همین حد کافی است که بدانیم بدون اثبات عصمت انبیا (ع) ، در سلسله عقاید دینی گسستی پیدا می شود که قابل پیوند نیست. پیامبران الهی علیهم السلام به دلایل عقلی و نقلی، در مقام ابلاغ دستورات الهی و در مقام علم و عمل معصوم هستند و در عین داشتن اختیار، مؤید به تاییدات و روح الهی برای انجام وظیفه بزرگ هدایت بشریت می باشند. واگرچه بسیاری از آیات و روایات بر بخشی از عصمت نبی دلالت می کند، اما با مراجعه به مجموعه آیات و روایات، اعتقاد شیعه امامیه در زمینه عصمت کامل آنان تثبیت می گردد. ثانیا: اگر پیامبران را دست خوش لغزش، خطا و عصیان بدانیم، دیگر نه به کتب آسمانی اعتمادی هست و نه به رشته اتصال بین خالق و مخلوق، و نه گفتار و کردار آنان می تواند مایه هدایت شود. احتمال خطا و گناه - هر چند ضعیف باشد - ویرانگر است، چه رسد به تحقق آن و علم بدان. در چنین صورتی هدف آفرینش متحقق نخواهد شد و بشریت ره به جایی نخواهد برد و ظلمت جهل و گناه و فساد عالم را فرا خواهد گرفت. بنابراین، ما برای اثبات حقانیت ادیان توحیدی و تعالیم پیامبران و کتب آسمانی، نیاز به واسطه هایی مطمئن داریم که در معرض عصیان و خطا نباشند تا به این وسیله، رشته اتصال بین معبود و عابد محقق شود.«عصمت قوه ای است که انسان را از ارتکاب گناه و انجام خطا باز می دارد. »[i] ثالثا: عصمت انبیا علیهم السلام لطف است; یعنی موجب نزدیکی مردم به طاعات و پرهیز از محرمات می شود و پیامبر معصوم بسی بهتر و بیش تر از پیامبر غیرمعصوم موجب هدایت مردم می شود و لطف بر خداوند واجب است; یعنی فراهم کردن هر چه بیش تر زمینه های هدایت مردم به سوی حق بر او لازم است. پس عصمت در انبیاعلیهم السلام ضروری است. و البته هر قدر دایره عصمت گسترده تر باشد، لطف نیز بیش تر خواهد بود. بنابراین، مقتضای رحمت الهی عصمت کامل انبیاعلیهم السلام است.[ii] رابعا: امر خداوند به حضرت آدم(ع) یک امر ارشادی بوده ولی امر به سجده کردن ابلیس یک امر مولایی بوده است. خامسا:  عکس عمل آدم در مقابل عمل انجام شده و اتفاقی که افتاد فورا توبه و طلب مغفرت از درگاه خداوند است، اما ابلیس نه تنها توبه نکرد بلکه گردن کشی نموده و در مقابل امر خداوند نافرمانی کرده و تکبر ورزید و از برتری جنس خود نسبت به جنس آدم سخن گفت.     .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image