سوره بقره آیه ۲۱۶ /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

دررابطه با آیه از سوره بقره که بیان میکند (وعسی ان تکرهوا شیا وهوخیر لکم وعسی ان تحبوا شیا و هو شرلکم) این آیه بیان میکند آنجه رابه ضرر خود میدانید به نفع شماست وآنجه رابه نفع خود میدانیدبه ضرر شماست منظور جیست؟


در راستای پاسخ پرسش شما ما در اینجا متن و ترجمه آیه ی 216، سوره ی مبارکه ی بقرة (2) را آورده و به بیان مراد و تفسیر از آن می پردازیم، و امیدوارم خداوند توفیق عمل به مضمون آن را به همه ما ارزانی بدارد.آیه می فرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ؛ جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شده، در حالى که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا مى داند، و شما نمى دانید».آیه ی قبل یعنی آیه ی 215عمدتا در مورد انفاق اموال بحث شده و در این آیه سخن از انفاق جانها در راه خداست و این هر دو در میدان فداکارى دوش به دوش یکدیگر قرار دارند.آیه مى فرماید: جنگ (با دشمن) بر شما مقرر شده است در حالى که از آن اکراه دارید (کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ).تعبیر به کتب (نوشته شده) اشاره به حتمى بودن و قطعى بودن این فرمان الهى است.کره گر چه معنى مصدرى دارد ولى در اینجا به معنى اسم مفعول یعنى مکروه است و مکروه بودن و ناخوشایند بودن جنگ اگر چه با دشمن و در راه خدا بوده باشد، براى انسانهاى معمولى یک امر طبیعى است. زیرا در جنگ هم تلف اموال و هم نفوس و هم انواع جراحتها و مشقتهاست، البته براى عاشقان شهادت در راه حق و کسانى که در سطح بالایى از معرفت قرار دارند جنگ با دشمنان حق شربت گوارایى است که همچون تشنه کامان به دنبال آن مى روند و مسلما حساب آنها از حساب توده مردم مخصوصا در آغاز اسلام جداست. سپس به یک قانون کلى و اصل اساسى که حاکم بر قوانین تکوینى و تشریعى خداوند است اشاره مى کند، مى فرماید: چه بسا شما از چیزى اکراه داشته باشید در حالى که براى شما خیر است و مایه سعادت و خوشبختى (وَ عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ).به عکس کناره گیرى از جنگ و عافیت طلبى ممکن است خوشایند شما باشد در حالى که واقعا چنین نیست چه بسا چیزى را دوست داشته باشید و آن براى شما شر است (وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ).و در پایان مى فرماید: و خدا مى داند و شما نمى دانید (وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ).پروردگار جهان با این لحن قاطع مى گوید که افراد بشر نباید تشخیص خودشان را در مسائل مربوط به سرنوشتشان حاکم سازند چرا که علم آنها از هر نظر محدود و ناچیز است و معلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطره اى در برابر دریاست، همانگونه که در قوانین تکوینى خداوند، از اسرار آفرینش همه اشیاء با خبر نیستند و گاه چیزى را بى خاصیت مى شمرند در حالى که پیشرفت علوم فواید مهم آن را آشکار مى سازد همچنین در قوانین تشریعى بسیارى از مصالح و مفاسد را نمى دانند لذا ممکن است چیزى را ناخوشایند دارند در حالى که سعادت آنها در آن است یا از چیزى خشنود باشند در حالى که بدبختى آنها در آن است.آنها با توجه به علم محدود خود در برابر علم بى پایان خداوند نباید در برابر احکام الهى روى در هم کشند باید بطور قطع بدانند که خداوند رحمان و رحیم اگر جهاد و زکات و روزه و حج را تشریع کرده همه به سود آنهاست.توجه به این حقیقت روح انضباط و تسلیم در برابر قوانین الهى را در انسان پرورش مى دهد و درک و دید او را از محیطهاى محدود فراتر مى برد و به نامحدود یعنى علم بى پایان خدا پیوند مى دهد.چند نکته :- چگونه جهاد ناخوشایند است؟در اینجا ممکن است این سؤال مطرح شود که چگونه این مساله با فطرى بودن اصول احکام الهى سازگار است، اگر جهاد یا امور دیگرى همانند آن، فطرى است چگونه ممکن است براى طبع انسان ناخوشایند بوده باشد.در پاسخ این سؤال باید به این نکته توجه داشت که مسایل فطرى هنگامى در انسان تجلى مى کند که با شناخت، توأم باشد، مثلا انسان فطرتا طالب سود و مخالف زیان است و این در صورتى است که مصداق سود و زیان را بشناسد ولى اگر در تشخیص آن گرفتار اشتباه شد و موضوع سودمندى را زیان آور پنداشت، مسلما بر اثر این اشتباه، فطرت او گمراه خواهد شد و از آن امر مفید بیزار مى شود، عکس این مساله نیز صادق است.در مورد جهاد افراد سطحى که تنها ضرب و جرح و مشکلات جهاد را مى نگرند ممکن است آن را ناخوش داشته باشند، ولى افراد دورنگر که مى دانند شرف و عظمت و افتخار و آزادى انسان در ایثار و جهاد است یقینا با آغوش باز از آن استقبال مى کنند، همان گونه که افراد ناآگاه از داروهاى تلخ و بد طعم بر اثر سطحى نگرى متنفرند، اما هنگامى که بیندیشند که سلامت و نجات آنها در آن است، آن را به جان و دل پذیرا مى شوند.- یک قانون کلى آنچه در آیه بالا آمده، منحصر به مساله جهاد و جنگ با دشمنان نیست، بلکه از روى یک قانون کلى و عمومى پرده بر مى دارد، و تمام مرارتها و سختیهاى اطاعت فرمان خدا را براى انسان سهل و گوارا مى سازد، زیرا به مقتضاى وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ مى داند که خداوند آگاه از همه چیز و رحمان و رحیم نسبت به بندگانش در هر یک از دستوراتش، مصالحى دیده است که مایه نجات و سعادت بندگان است، و به این ترتیب بندگان مؤمن همه این دستورات را مانند داروهاى شفابخش مى نگرند و با جان و دل آن را پذیرا مى باشند.ر. ک: تفسیر نمونه، ج 2، ص 106 - 108. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image