فلسفه ، اسرار و عادت به نماز /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چون نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد پس کسی که فحشا و منکر را مرتکب نمی شود، نیازی به نماز خواندن ندارد؟


جهت پاسخ باید چند نکته را مد نظر داشت : 1 – ترک نماز چون معصیت است در نتیجه خودش یک منکر است پس چگونه انسان بی نماز می تواند مدعی باشد که از منکر دوری کرده است ؟2 – فردی را تصور کنید که مبتلا به درد عضلانی است و پزشک برای رفع این درد وی را ملزم کرده هر روز ورزش کند . از طرف دیگر یکی از نتایج ورزش این است که افکار پراکنده و خیالات را از انسان دور می کند . حال اگر این فرد بتواند برافکار خود مسلط باشد و جلوی خیالات باطل را بگیرد ایا از ورزش بی نیاز شده است ؟ در مورد نماز هم باید گفت یکی از اثار نماز ( نه تمام اثار ) جلو گیری از فحشاء است حال ایا انسان میتواند از تمامی اثار و برکات نماز چشم پوشی کند با این توجیه که یکی از این اثار الان حاصل است ؟ و بعلاوه کسی که اهل نماز است از اراده قویتری و انگیزه بالاتری برای دوری کردن از فحشاء برخوردار است تا کسی که معلوم نیست با کدام انگیزه و با چه هدفی از فحشاء دوری می کند ! 3 – نماز راهی است که خداوند برای کسی که ادعای بندگی داردو خواهان قرب خداست قرار داده است ( دقت شود ! ) .به عبارت دیگر اسلام و قرآن داراى سیستمى تربیتى جهت نیل آدمى به مراتب کمال است که از جمله آنها اقامه نماز مى باشد. محور تربیت و تعالى انسان در مکتب اسلام، با توجه به خداوند و در نظر گرفتن موقعیت او و نیز جایگاه خود انسان میسّر است. این توجه با نماز حاصل مى شود. نماز و نه هیچ عبادت دیگرى، براى خداوند سودى به همراه ندارد و اگر هیچ کس در تمامى هستى سر بر آستان او نساید، بر دامن کبریایى او گردى نمى نشیند. ولى غفلت انسان از خداوند، زمینه سقوط وى به پست ترین درجات را فراهم مى کند .آثار مهم دیگرى برای نماز وجود دارد . نماز کار خانه انسان سازی است روح توحید، شکر گذاری, اعلان بندگی خدا، نظم، بهداشت و نظافت، اتحاد و همبستگی، بی نیازی از مردم، استمداد خدا، ارتباط با شهدا و ... همه در همه در نماز است و مقصود از نماز در اسلام نمازی نیست که هنگام خواندن آن چیزی بگوید و بعد از نماز خلاف آن را عمل کند نماز خوان های درست و حسابی هماهنگی کاملی در همه اعمال و رفتار و گفتار دارند.بنابراین، نماز دارای آثار گرانبهای فردی و اجتماعی است و در حقیقت از عالی ترین مکتب های تربیتی و اخلاقی می باشد.باید دانست که همین نمازهای بی روح و دست و پا شکسته ما نیز خالی از آثار مختلف تربیتی و روانی و اجتماعی نمی باشد.جهت مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک:1- اسرار نماز، شهید ثانى، ترجمه مهدى پور2- اسرار الصلاة، میرزا جواد ملکى تبریزى3- آداب نماز، امام خمینى4- پرتوى از اسرار نماز، محسن قرائتى .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image