برهان نظم /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

روشـنـترین دلیلى که براى اثبات صانع مى آورند دلیل نظم است و البته نتیجه اى که ازاین دلیل بـایـد گـرفـت , این است که جهان ناظم و مدبرى دارد چنان که ما خودمان دراشیاى این جهان تـصـرف نموده و ایجاد نظم مى کنیم ; ولى از این دلیل نمى توان نتیجه گرفت که موجودات این جهان خالق و آفریننده اى دارند .


همان طور که گفته شد روشنترین دلیل بر وجود خداوند برهان نظم است چون در هرقسمتى از مـوجودات نظم و نقشه و حساب به چشم مى خورد و هر موجودى که این طور باشددلیل آن است که از مبدا دانا و توانایى صادر گردیده است . امـا بـحث درباره این که آیا اداره کننده موجودات این جهان و نظم دهنده آنها این موجودات را از عـدم بـه وجـود آورده است , بحث دیگرى است که در مبحث خدا شناسى از راه ازلى نبودن ماده ثـابـت شـده است ; زیرا وقتى که ثابت شده ماده نمى تواند ازلى باشد , حتما باید آفریننده و ایجاد کننده اى داشته باشد که آن را از عدم به وجودآورده است . خـلاصـه ایـن که برهان نظم تنها براى اثبات حکومت خداوند بزرگ بر این جهان هستى است ; اما مساله ایجاد موجودات از عدم از طریق دلیل ازلى نبودن ماده اثبات مى گردد . فـلاسـفـه جـهـان حـدوث مـاده را از راه دلایل فلسفى ثابت کرده اند و پس از کشف قانون دوم تـرمـودیـنامیک , انتروپى ( پیرى جهان و کاهش حرارت و این که تمام اجسام از گرمى رو به سردى مى گرایند ) حدوث ماده از مسائل روشن علوم طبیعى شده است . ایـنـک بـحث فشرده اى در این باره نخستین کسى که از طریق علوم طبیعى پى به حدوث ماده و انى برد و ثابت کرد که جهان آفرینش آغاز داشته است , اسحاق نیوتن بود . وى از مـطـالـعـات خود چنین نتیجه گرفت که : جهان از نظم و ترتیب رو به بى نظمى و انحلال مى رود و روزى فرامى رسد که حرارت تمام اجسام مساوى و برابر گردد . او از اینجا نتیجه گرفت که باید براى جهان آغازى باشد . سپس با مطالعه روى حرارت معتقد گردید که در تمام تغییراتى که در حرارت تولید مى شود , یک قـسـمـت از نیروى قابل استفاده تبدیل به نیروى غیر قابل استفاده مى شود و هیچ گاه نیروى غیر قابل استفاده به نیروى قابل استفاده تبدیل نمى شود ( و این همان قانون دوم ترمودینامیک است ) . بـولـتـزمـن بـا هوش سرشار و اطلاعات وسیع ریاضى خود , درک کرد که قانون دوم حرارت و حـرکـت , حـالـت مـخـصوصى از یک اصل کلى است و نشان مى دهد که در تمام نقل وانتقالات , قـسـمتى از نظم و ترتیب از بین مى رود و در مورد حرارت , با تبدیل نیروى قابل استفاده , نظم و ترتیب ذرات از میان رفته و طرح خلقت متلاشى مى شود . توضیح این که : طبق اصل دوم ترمودینامیک , یعنى قانون حرارت که آنتروپى نامیده مى شود , حـرارت از اجـسـام گـرم بـه طرف سرد جارى مى شود و این جریان نمى تواندخود به خود بطور معکوس انجام بگیرد . در حقیقت آنتروپى نسبت نیروى غیر قابل استفاده , به نیروى قابل استفاده است و از طرفى در عـلم مسلم است که آنتروپى رو به تزاید است , اگر جهان ازلى بود وآغازى نداشت , از مدتها پیش حرارت تمام اجسام با هم مساوى مى شد و نیروى قابل استفاده باقى نمى ماند و در نتیجه هیچ فعل و انـفـعـال شیمیایى انجام نمى گرفت وحیات در روى زمین غیر ممکن مى شد , ولى ما مشاهده مـى کـنـیـم کـه فـعل و انفعالات شیمیایى ادامه دارد و حیات روى زمین , تجلیاتى از خود نشان مى دهد . خـلاصـه : جهان رو به وضعى است که در آن تمام اجسام به درجه پست مشابهى مى رسند ودیگر انـرژى قـابـل مـصـرف وجـود نخواهد داشت و زندگى غیر ممکن خواهد بود , اگر جهان آغازى نـداشـت و از ازل مـوجـود بـود , بـاید از مدتها پیش منظومه شمسى خاموش گردیده و سوخت خورشید و تمام موجودات منظومه شمسى - از آن جمله زمین و سکنه آن - به حالت افسردگى و پژمردگى در آمده باشد و اصلا هیچ عنصر رادیو اکتیو پیدانشود . پاسخ به پرسشهاى مذهبى، مکارم شیرازى - ناصر و جعفر سبحانىبه نقل از سایت تبیان .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image