تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
بديهي است كه خداوند متعال انتقامجو نيست، ليكن مجازاتهاي الهي چه در اين دنيا و چه در آن دنيا، در حقيقت نتيجه ي اعمال خود انسانهاست كه به عنوان مسبب الاسباب بودن خداوند به او نسبت داده مي شود. چنانچه مي فرمايد: «و من جاء بالسيئه، فكبّت وجوههم في النّار هل تجرون الّا ما كنتم تعلمون»(1): آنها كه اعمال بد با خود بياورند به رو در آتش افكنده مي شوند آيا جزايي جز آن چه عمل مي كرديد خواهيد داشت؟ و لذا فلسفه وجود دوزخ به علت اعمال سوء و بد انسانها مي باشد. و از آنجا كه اين دنيا مزرعه است و سراي آخرت هنگام درو كردن است اگر انسان تخم گل بكارد، محصولش شاخه هاي باطراوت و زيبا و عطر آگين گل است و اگر بذر خار بيفشاند چيزي جز خار درو نخواهد كرد. و شكي نيست كه بشارت و انذار هر دو پشتوانه ي مهمي براي پياده كردن برنامه هاي تربيتي است و همان گونه كه بشارت به آن پاداشهاي عظيم بهشتي تأثير بزرگي در دعوت به اطاعت خدا دارد، تهديد به مجازاتهاي دوزخي هم عامل بزرگي در ترك گناه و اطاعت خدا دارد. پی نوشت:1-نمل/90.منبع: تصویر دوزخ و دوزخیان در قرآن کریم، فاطمه کریمی،انتشارات جامعه القرآن الکریم .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.