تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
امام خمینى (رحمه الله): اگر نمىتوانند وقوف اختیارى مشعر را درک کنند، نیابت آنان صحیح نیست. آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله): احتیاط ترک نیابت و استنابۀ اشخاص معذور است. واللّٰه العالم. آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله): با فرض این که وقوف اضطرارى بجا مىآورند نیابتشان محل اشکال است. آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله): براى صحت نیابت لازم است وقوف اختیارى مشعر را درک کنند. آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله): در صورتى که بداند به واجبات اختیاریه نمىتواند عمل کند، احتیاط در ترک نیابت است. آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله): اگر از ابتدا مىدانند که چنین وضعیتى خواهند داشت نمىتوانند نایب شوند. واللّٰه العالم. آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله): شب عید قربان در مشعرالحرام ماندن واجب نیست و کسانى که تنها براى انجام وقوف از اذان صبح تا طلوع آفتاب به مشعر مىآیند مىتوانند در حج نایب شوند، و همچنین کسانى مانند بانوان که مىتوانند اختیاراً وقوف شبانۀ مشعر را درک کنند مىتوانند نایب شوند و کسى که هنگام احرام بستن گمان دارد نمىتواند وقوف اختیارى مشعر را بجا آورد، نمىتواند نایب شود. آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله): نیابت آنها اشکالى ندارد. آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله): بعید نیست نیابت آنها جایز باشد. آیة اللّٰه صافى (حفظه الله): نیابت اشخاص مورد سؤال، صحیح نیست. واللّٰه العالم. آیة اللّٰه نورى: (حفظه الله): نمىتواند. منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.