عهد عتیق به چه میزان قابل استناد است؟ / کتاب شناسی / کتب اخلاقی و عقیدتی /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

می خواهم راجع به کتاب عهد عتیق و میزان قابل استناد بودن مطالب آن، نظر شما را بدانم.


برای اطلاع از میزان اعتبار کتاب عهد قدیم، قسمتی از مطالبی را که درباره این کتاب در دائرة المعارف آمده است، بیان می کنیم: عهد عتیق (عهد قدیم) میثاق خداوند با یهودیان به شرحی که در کتاب مقدس آمده، می باشد. این کتاب دارای مطالبی از قبیل: مفاد شریعت حضرت موسی «ع»، مطالب تاریخی، پیشگوئی ها، اشعار و نوشته های دیگر یهودیان، که مربوط به قبل از تولد حضرت عیسی علیه السلام است، می باشد. عهد عتیق، قدیمی ترین قسمت کتاب مقدس می باشد و خود از چند کتاب مستقل تشکیل شده است که در یک تقسیم بندی، مطالب این کتاب ها را می توان به سه قسمت تقسیم کرد: 1- شریعت موسی. 2- انبیاء. 3- مکتوبات مقدس. تعداد و ترتیب کتاب های عهد قدیم بر حسب روایات مختلف متفاوت است. [1] کتاب های عهد قدیم بین سال های 1000 قبل از میلاد و 100 قبل از میلاد نوشته شده است. و کتاب های قانونی یهود (قانون مقدس) در حدود 100 سال بعد از میلاد مشخص بوده است ولی هیچیک از این کتاب ها، به صورت اولیه به دست ما نرسیده است. قدیمی ترین نسخه از یکی از کتاب های عهد قدیم، نسخه کتاب اشعیا است که در سال 1947 در طومارهای «بحرالمیت» کشف شد. پس از ظهور مسیحیت و استیلای رومیان در سال 75 (بعد از میلاد) بر بیت المقدس، تحولات عظیمی در یهودیت روی داد که احتمالا یکی از آنها تثبیت متن کتاب عهد قدیم بود که به زعم بعضی، در حدود 132 بعد از میلاد صورت گرفت. بهر حال، در طی 4 قرن بعد از این زمان کار متن کتاب عهد قدیم در دست کاتبان بود که نوشتن می دانستند و بعدها معلمین رسمی شریعت موسی «ع»، بر اساس کتاب عهد قدیم گردیدند. کاتبان تصرفاتی در متن عهد قدیم می کردند. تثبیت متن کتاب عهد قدیم بوسیله اصحاب مسوره بعمل آمد که بین قرون ششم میلادی و دهم میلادی می زیستند. متنی که «ابوسعید هارون ابن موسی ابن اشیر» فراهم کرد، پس از اظهار نظر «موسی ابن میمون» درباره آن، در قرن دوازده میلادی عنوان معتبرترین متن کتاب عهد قدیم را یافت. درباره منابع و مآخذ کتاب مقدس، بیش از هر مأخذ دیگر تحقیق شده است و در هر مورد مسائل و مشکلات متعددی باقی است. تعیین تاریخ وقایع قسمت های مختلف عهد قدیم، دشواری های فراوان دارد. در گاهشماری جیمز آشر، که زمانی شهرت فراوان داشت، تاریخ آفرینش، سال 4004 قبل از میلاد قرار داده شده است. نقد برین (نقد از جنبه ادبی و تاریخی)، اواسط قرن 19 میلادی، روایات مربوط به کتاب مقدس و متن آن و حتی باور کردن بدون مندرجات آن را سخت مورد حمله قرار داد، این حملات مخصوصا در مورد کتاب هایی از عهد قدیم که معروف به «کتب تاریخی» است شدیدتر بود. در آغاز قرن حاضر با کشفیات باستان شناختی که تا حدی حوادث مندرج در آن کتابها را تایید می کند، آن حالت انتقادی تخفیف یافته است. در قرن 9 میلادی قبل از میلاد مسیح، مؤلفی در ممکلت یهودا که منتقدین او را «یهودیست» نامیده اند، تاریخ عالم و عبرانیان را تا زمان داود تالیف کرد، در قرن بعد مورخی بنام «الوهیست»، از مملکت شمالی اسرائیل تاریخی تدوین کرد. این دو تاریخ را مردی از سرزمین یهود، کمی پس از انقراض مملکت شمالی، با  یکدیگر ترکیب کرد و اسفار پیدایش، خروج، اعداد، یوشع، داوران و اول و دوم سموئیل از آن فراهم شد. به رای منتقدین، قسمت اعظم عهد قدیم اولیه، همین تالیف ترکیبی بوده است و قابل اعتماد نیست، زیرا چیزی جز تحریر مجدد یا تغییر ترتیب روایات کهن نمی باشد. تألیف سفر تثنیه را منتقدین از قرن 7 میلادی قبل از میلاد مسیح، می دانند و معتقدند که تالیف آن به منظور تهیه قانونی مکتوب برای مردم بوده است. تالیف لاویان را اندکی پس از سال 570 قبل از میلاد، به وسیله مردی که از حزقیال الهام گرفته است می دانند. به نظر منتقدین افراطی، یکی از منابع اصلی نخستین شش سفر عهد قدیم، مجموعه ای بوده است از روایات تاریخی و احکام شرعی که آن را «قانون نامه کاهنان» نامیده اند، و آثارش در شش سفر اول (مخصوصا در سفر اعداد) مشهود است. تواریخ ایام، عذرا و نحیما را منتقدین اصلا تاریخ نمی دانند. بلکه گزارش اخلاقی درازی از قوم یهود می شمارند که در آن پاداش نیکی و کیفر بدی نشان داده شده است. زمان مولف این چهار کتاب، که او را «وقایع نگار» خوانده اند، قرن چهارم قبل از میلاد قرار داده اند. [2] بنابراین از آنچه بیان شد میزان اعتبار کتاب عهد قدیم روشن می شود. البته باید توجه داشت که در بین یهودیان و مسیحیان، کتاب های عهدین (عهد جدید و عهد قدیم) به عنوان کتاب مقدس مطرح هستند نه به عنوان کتاب آسمانی، و این نکته بسیار حایز اهمیت است که حتی خود پیروان این کتب هم اعتراف دارند این کتاب ها آسمانی، و وحی الهی نیست بلکه نوشته های بشری است، بر خلاف قرآن مجید که تمامی آن، کلام آسمانی پروردگار متعال است. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image