تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
1. هر چند گرفتن وام ربوی و نیز معاملات ربوی حرام است و مرتکب آن باید از عمل خویش توبه کند، ولی در صورتی که چنین اتفاقی رخ داد، استفاده از اصل پول، اشکالی ندارد و فقط تصرف در مقدار اضافه حرام خواهد بود.2. به این نکته نیز باید توجه معمولاً در قراردادهای بانکی پرداخت وام، مواردی را برای مصرف آن تعیین میکنند، پس دریافت وام و اعطای آن به فردی دیگر اگر با قرارداد وام مخالفت نداشته باشد، استفاده از آن وام برای آن شخص جایز است.ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):بطور کلى اصل وام گرفتن از نظر حکم وضعى صحیح است و شخص مالک آن میشود هر چند ربوى باشد، ولى در صورت ربوى بودن، گرفتن آن از نظر تکلیفى حرام است.[2]حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):استفاده از پول مذکور اشکالی ندارد و باعث مدیونی وی نمیشود.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):این کار جایز نیست، ولی اگر کار انجام شده و بانک حاضر به تغییر و پذیرش آن نمیباشد فعلاً مسئولیتی ندارد. اما باید از کار خود توبه کند و هرگز تکرار نکند.حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):گرفتن ربا و دریافت آن زیاده حرام است اما گیرنده، اصل پولی را که از این طریق دریافت میکند، مالک میشود و میتواند به دیگری منتقل کند. پس پسر نیز بعد از دریافت پول، مالک آن میگردد و میتواند هرگونه تصرف مشروع در آن انجام دهد و مسئولیت مالی خاصی در مقابل رفتار غیر مشروع آن فرد ندارد؛ البته باید توجه داشت که اینها در صورتی است که انتقال آن تسهیلات دریافتی به پسر منع قانونی یا مشکل شرعی دیگر غیر از ربا نداشته باشد.لینک به سایت استفتائات .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.