تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
الف:معارف بشری از کجا شروع میشوند؟ سرمایه اولیه این معرفتها را چگونه تحصیل میکنیم . قهرا ما قضایایی داریم که برای اثبات آنها استدلال نداریم و به اصطلاح بدیهی هستند که اگر این قضایا نباشند هیچ علمی تدوین نمیشود و تمام گزارههای علمی و عقلی بی اساس میشوند . مثلا اجتماع نقیضین محال است و ارتفاع نقیضین محال است یعنی اینکه این صفحه مکتوب در عین حالی که موجود است؛ معدوم باشد و در عین حالی که معدوم است، موجود باشد یا اینکه در یک آن؛ نه موجود و نه معدوم باشد، این یک امر ناشدنی و محالی میباشد. اگر این را بپذیریم هیچ گزاره علمی در کار نخواهد بود مثلا اگر کسی بگوید آب در 100 درجه به جوش میآید؛ فورا کسی دیگر خواهد گفت که آب در 100 درجه به جوش نمیآید چون بر فرض؛ احتمال نقیضین محال نیست و دیگر قضایا را هم بر همین منوال جاری کنید. این قاعده و قواعد؛ شبیه به آن سرمایههای اولی دانش بشری هستند که ما بر آنان استدلالی نداریم یعنی بدیهی هستند. ب ـ عقل آدمی حجت است اما حجیت آنان از خارج نیامده است بلکه حجیت آن ذاتی آن است. یعنی هم برای خود و هم برای دیگر موارد حجت محسوب میشود. و تمام بدیهیات حکم اولیه عقل میباشند توضیح اینکه عقل دارای دو دسته ادراکات میباشد: 1ـادراکات بدیهی مانند اجتماع و ارتفاع نقیضین محال است، کل از جزء بزرگتر است و ... 2ـادراکات نظری و اکتساباتی که با استدلال و مقدمات عقلی بدان دست مییابد یعنی این بدیهیات را بکار انداخته و با چیدن خاص آنان در کنار هم به نتائج جدیدی دست مییابد، آنچه در فقه شیعه بعنوان یک مدرک شرعی محسوب میشود، احکام قطعی و یقینی عقل هستند، و در این موارد چنانچه گذشت حجیت عقل ذاتی است و در نتیجه دور لازم نمیآید. این نکته را لازم است بیان کنیم که برای اثبات تمام قضایا؛ حاجتمند عقل هستیم، اما برای اثبات عقل و حجیت آن به کجا پناه خواهیم برد؟ اگر بگویید: شرع مقدس، میگوییم : خوب شرع مقدس را و حجیت آن را با چه چیزی اثبات خواهیم کرد یعنی چگونه پی میبریم که اولا شریعتی وجود دارد؟ و ثانیا این شریعت بر دیگر شرایع امتیاز دارد؟ و چه لزومی دارد که از این شریعت تبعیت نمائیم؟ .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.