تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر وصیت کرده که به این مال از طرف او حج برود و به این مال مستطیع شده است، باید به وصیت پدر عمل کند، و اگر برای خودش حج انجام دهد حجة الاسلام حساب نمی شود؛ و اگر پدر فرزند را اجیر کرده است، در صورتی که استطاعت فرزند به مال الاجاره حاصل شده باشد – اگر اجاره مقید به همان سال باشد- باید ابتداء حج نیابی پدر را انجام دهد، ولی اگر برای خودش انجام دهد صحیح است، و اگر اجاره مقید به همان سال نباشد باید حج خود را مقدم بدارد در صورتی که حج او در این سال مانع از انجام حج نیابی در سال های بعد نباشد. و در صورتی که استطاعت از مال دیگری مثلا از ارث حاصل شده باشد باید برای خودش حج انجام دهد، و در این صورت اگر وصیت پدر مقید به همان سال بوده است و از جهت انجام فرزند به نحو تعدد مطلوب بوده است برای حج پدر نائب بگیرد، و اگر مقید به همان سال نبوده است سال های بعد خودش حج نیابی را انجام دهد، و در فرض مذکور که باید برای خودش انجام دهد اگر مخالفت کرده و برای پدر انجام دهد صحیح است و ذمه پدر فارغ می شود؛ و اگر وصیت پدر مقید به سال استطاعت فرزند به نحو وحدة مطلوب باشد وصیت باطل است؛ و باید معلوم باشد انجام وصیت در صورتی که وصی رد نکرده باشد واجب بوده، و در نتیجه در موارد صحت وصیت به نیابت، نیابت بر وصی واجب است .منبع: wahidkhorasani.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.