زمان غربت حضرت مهدى (عج) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمان غربت حضرت مهدى (عج) «بدأ الاسلام غریباً و سیعود غریباً و طوبی للغرباء»؛ «اسلام با تنهایی و غربت شروع شد و به زودی غریب می‌گردد. پس خوشا به حال غریبان». تا وقتی اسلام و حکمت غریب هستند و ناشناخته مانده‌اند، و جامعه به آن‌ها پشت کرده، اسلام و دین را از صحنه حیات جمعی به زوایای زندگی فردی رانده‌اند و به جای آن عقلانیت جمعی را نشانده‌اند، و حیات دنیوی را برگزیده‌اند، دین و امام، غریب خواهند ماند. وقتی به جای حکمت، علم را نشانده‌اند، و به جای دین محوری، عقلانیت و انسان مداری را یدک می‌کشند، اسلام و حکمت و صاحب اسلام و حکمت، غریب خواهند بود و ناشناخته خواهند ماند.


زمان غربت حضرت مهدى (عج) «بدأ الاسلام غریباً و سیعود غریباً و طوبی للغرباء»؛ «اسلام با تنهایی و غربت شروع شد و به زودی غریب می‌گردد. پس خوشا به حال غریبان». تا وقتی اسلام و حکمت غریب هستند و ناشناخته مانده‌اند، و جامعه به آن‌ها پشت کرده، اسلام و دین را از صحنه حیات جمعی به زوایای زندگی فردی رانده‌اند و به جای آن عقلانیت جمعی را نشانده‌اند، و حیات دنیوی را برگزیده‌اند، دین و امام، غریب خواهند ماند. وقتی به جای حکمت، علم را نشانده‌اند، و به جای دین محوری، عقلانیت و انسان مداری را یدک می‌کشند، اسلام و حکمت و صاحب اسلام و حکمت، غریب خواهند بود و ناشناخته خواهند ماند. «فهو مغترب اذا اغترب الاسلام»؛ «او غریب است هنگامی که اسلام غریب شود». و این همان کلام حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که فرمود: «بدأ الاسلام غریباً و سیعود غریباً و طوبی للغرباء» (۱)؛ «اسلام با تنهایی و غربت شروع شد و به زودی غریب می‌گردد. پس خوشا به حال غریبان». اسلام در عصر جاهلیت با غربت آغاز شد، سپس به تدریج نور حکمت دین، دیوارهای مخوف ظلمت را کنار زد، و دین فراگیر شد. امّا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم خبر می‌دهد که آن غربت دوباره باز خواهد گشت و آن جاهلیت سایه خواهد گسترد و دیدیم که نقشه های شوم بنیان گذاران سقیفه چگونه غربت دین و صاحب آن را در طول زمان به ارث آورد و چگونه ظلمت فراگیر شد. خوشا به حال آنان که ظلمت بر آن‌ها غالب نیامده، از دقیانوس دهر به کهف ولایت پناه آورده‌اند و غریبانه دین خود را حفظ کرده‌اند. از حضرت سؤال می‌شود: غریبان چه کسانی هستند؟ وقتی مهدی علیه السلام لباس حکومت را بر تن بپوشد و انسان‌ها به حکمت و دین بازگردند و آن دو از عزلت به در آیند، حضرت ظهور می‌کند و دعوتش را اعلام می‌نماید، آن گاه با یاران خاصّش، که در روایات به عدد اصحاب طالوت ۳۱۳ نفر معین شده‌اند، حرکت و انقلاب را شروع می‌کنند و در زمین متمکّن و مستقر می‌شوند. حضرت می‌فرماید: «الذین یحیون ما امات الناس من سنّتی» (۲)؛ «آن‌ها کسانی هستند که آن چه را مردم از حکمت و سنت من می‌رانده اند، زنده می‌گردانند». مهدی بقیة الله وقتی مهدی علیه السلام لباس حکومت را بر تن بپوشد و انسان‌ها به حکمت و دین بازگردند و آن دو از عزلت به در آیند، حضرت ظهور می‌کند و دعوتش را اعلام می‌نماید، آن گاه با یاران خاصّش، که در روایات به عدد اصحاب طالوت ۳۱۳ نفر معین شده‌اند، حرکت و انقلاب را شروع می‌کنند و در زمین متمکّن و مستقر می‌شوند. خداوند با استقرار مهدی علیه السلام و ظهور او، تنها باقی مانده و یادگار رسولان و انبیاء و ائمّه علیهم السلام پایان تاریخ را رقم می‌زند و او به عنوان آخرین نماینده خداوند در عالم هستی، جهان را جلوه تمام نمای عدالت و حکمت و عزت حق می‌گرداند. خداوند انسان را با اوّلین حجّت حضرت آدم علیه السلام آورد، و با آخرین حجّت حضرت مهدی علیه السلام می‌برد. «بقیة من بقایا حججه، خلیفة من خلائف انبیائه»؛ «او باقیمانده حجّتهای خدا و خلیفه ای از خلفای پیامبران است». امید است از حضرت علی علیه السلام حکمت بیاموزیم، و دین و ولیّ خدا را با احیای سنت رسول صلی الله علیه وآله وسلم یاور و همراه شویم و مشمول (طوبی للغرباء) گردیم! پی نوشت: ۱- بحارالانوار: ۲۵/۱۳۶، ح ۶ واکمال الدین: ۲۰۱. ۲- حلیة الابرار: ۲/۶۹۵، طبع قم، تألیف: سید هاشم بحرانی. بخش مهدویت تبیان منبع: کتاب حجت به چه معناست نویسنده: سید عبد المجید فلسفیان .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image