تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

آيا رجعت از امام حسين (‏عليه‏السلام) شروع و به امام حسن عسكري (‏عليه‏السلام) ختم مي شود يا غير اين است؟


رجعت به معني عودت، بازگشت است. در اينجا به معني بازگشت به سوي دنيا مي‏باشد و در اصطلاح معني رجعت از نظر علما و دانشمندان شيعه چنين است كه مي‏گويند، پيش از قيام قيامت در ادامه حكومت حضرت مهدي (ع) به ترتيب، دوران رجعت هر يك از ائمه هدا (ع) فرا رسد و جمعي از نيكان بسيار نيك از هر دوران و هم‏چنين بدكاران بسيار بد از هر زمان به دنيا بازگردند. نيكان براي ديدن دولت كريمه اهل‏بيت و رسيدن به آرزوي حكومت عدل و داد و بدكاران از براي عقوبت و عذاب دنيا كه سزاي اعمال خود را در اين دنيا نديده‏اند. مسأله رجعت امري حتمي است و به وقوع خواهد پيوست و در اين باره اسناد و مدارك قرآني و بيان مفسران كه آيات بسياري را درباره رجعت در مقام تأويل بيان كرده‏اند و هم‏چنين احاديث بسياري قريب به دويست روايت به طور تواتر در اين مورد موجود است به چند مورد از آيات روايات مربوط به رجعت اشاره مي‏شود. الف) يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُونَ روزي كه مبعوث گردانيم از هر امتي فوجي از آنها كه تكذيب مي‏كنند به آيات ما پس ايشان بازداشته خواهند شد،(1). در بعضي از تفاسير مثل تفسير علي بن ابراهيم آمده است. مظور از "آيات" در آيه شريفه اميرالمؤمنين و ائمه (ع) است،(2).ب) قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اِثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اِثْنَتَيْنِ. در آن حال كافران گويند پروردگارا تو دو بار ما را بميراندي و دو بار زنده كردي.،(3). اين آيه درباره اهل كفر در رستاخيز است و بيان قول ايشان مي‏باشد. علي بن ابراهيم از امام صادق و امام باقر (ع) روايت كرده است كه فرمودند، اين آيه در رجعت است و مخصوص طايفه‏اي است كه پس از مردن، زنده مي‏شوند و بازگشت مي‏كنند آنگاه مي‏ميرند و در قيامت زنده مي‏شوند،(4) و آيات 243 از سوره بقره و آيه 39 از سوره يونس و... به همين موضوع (رجعت) دلالت دارد. و اما احاديث: الف) امام صادق (ع) مي‏فرمايند: ان الرجعة ليست بعامة و هي خاصة لايرجع الا من محض الايمان محضاً او محض الشرك محضاً رجعت همگاني نيست بلكه خاص است و فقط كساني به دنيا باز مي‏گردند كه مؤمن خالص يا مشرك محض باشند،(5).ب) در رجعت اولين كسي كه زمين بر او شكافته مي‏شود، امام حسين (ع) مي‏باشد. امام صادق (ع) مي‏فرمايند: اول من تنشق الارض عنه و يرجع الي الدنيا الحسين بن علي (ع) نخستين كسي كه قبر به روي او شكافته مي‏شود و به دنيا برمي‏گردد حسين بن علي (ع) است. و همچنين در آمده است كه امام باقر (ع) به بكيربن اعين فرمودند: رسول خدا و علي رجعت خواهند كرد،(6).ج) از حضرت رضا (ع) نقل شده است: مأمون به امام رضا عرض كرد: اي ابالحسن نظر شما درباره رجعت چيست. حضرت فرمودند: حقيقت دارد. در ميان امت‏هاي پيشين نيز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به ميان آورده و رسول خدا (ص) فرموده است هر چه در امت‏هاي گذشته بوده در ميان ن امت نيز عيناً و مو به مو پيش خواهد آمد،(7).اين كه در روايت وارد شده است كه از عمر دنيا فقط يك روز باقي مانده باشد خداي تعالي آن روز را طولاني مي‏كند تا حضرت حجت (عج) ظهور كند: اولاً، اين روز از روزهاي دنيا است، چون كه ظهور آن حضرت و دولت كريمه اهل‏بيت (ع) قبل از قيام قيامت است.ثانياً، منظور معصوم (ع) از اين سخن اين است كه ظهور حتمي و قطعي است و در مقام تأكيد به امر ظهور اين مطلب را فرموده است، بدين معنا كه امام ظهور خواهند كرد و جاي انكاري نيست، اگر از عمر دنيا يك روز مانده باشد. بنابراين مقصود روايت اين است كه ظهور امام (عج) در روز آخر دنيا اتفاق مي‏افتد، بلكه صرفاً در مقام بيان حتميت ظهور آقا مي‏باشد والا بنا بر روايات رجعت و روايات پيرامون وقايع بعد از ظهور امام زمان (عج) بي‏شك دوران ظهور و بعد از آن طولاني خواهد بود خلاصه سخن: 1. رجعت از مسلمات مذهب شيعه مي‏باشد و پيرامون آن دلايل متعددي وجود دارد. 2.رجعت يعني، بعضي از انسان‏هايي كه قبل از ظهور امام (عج) از دنيا رفته‏اند به زندگي دنيوي باز مي‏گردند، يكي از گروه‏هايي كه رجعت مي‏كنند، ائمه (ع) مي‏باشند. براي مطالعه بيشتر ر. ك به: 1- رجعت از نظر شيعه، نجم‏الدين طبسي 2- رجعت، محمد باقر بهبودي براي آگاهي بيشتر ر. ك به: 1- رجعت از نظر شيعه نجم الدين طبسي 2- رجعت محمد خادمي شيرازي 3- رجعت علامه محمد باقر مجلسي. اصل رجعت ائمه اطهار (ع) از مسلمات است اما آيا همه آن بزرگواران مي‏آيند يا منحصر است به حضرت امير و سيدالشهدا (ع) اختلافي است. براي آگاهي بيشتر ر. ك به: 1- رجعت از نظر شيعه، نجم الدين طبسي 2- رجعت، خادمي شيرازي 3- رجعت، علامه مجلسي 4- شيعه و رجعت، سيد محمد ميرشاه ولد پي نوشتها: 1.نمل، آيه 83)2.تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 69، نقل از تفسير علي بن ابراهيم) 3.غافر، آيه 11) 4.تفسير لاهيجي، ج 3، ص 900)5.ميزان‏الحكمه، ج 4، ص 1984، ح 6941)6.ميزان‏الحكمه، ج 4، ص 1982، ح 6932 و 6933- سفينةالبحار، ج 3، ص 315)7. ميزان‏الحكمه، ج 4، ح 6927، ص 1980) WWW. eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image