آتش جهنم /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا در جهنم آتشی وجود دارد یا خیر؟


درجهنم اتش هست اما آتش ها و مارها و سایر توصیفاتی که برای جهنم و یا نعمت های بهشتی نقل می شود نه از نوع دنیوی هستند و نه فقط برای تقریب به ذهن می باشند بلکه: 1. آتش دوزخ و نعمت های بهشتی چیزی جز باطن و روح عمل انسان نیست در واقع تجسم یافته کردار و باورهای انسان است. نه این که یک آتش و بهشت پیش ساخته ای وجود داشته باشد و ما در آنجا سکونت بگزینیم, بلکه دوزخ و بهشت آن روی سکه عمل انسان است و عین اوست. 2.اگرچه عذاب دوزخ و نعمت های بهشتی جسمانی و مادی هستند, اما این بدین معنا نیست که شدت درد و لذت ها آن ها به اندازه همین آتش و خوشی دنیائی است, خیر. آتش دوزخ گر چه گرم و سوزان است, ولی شدت حرارت و سوزش آن بسیار زیاد است. در روایات داریم که آتش این دنیایی همان آتش دوزخ است که هفتاد مرتبه سرد شده و به این صورت در آمده است. لذت های اخروی نیز قابل مقایسه با لذت های دنیوی نیست, بلکه بسیار شدیدتر و لذت بخش تر است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و الآخره خیر و ابقی ؛ (سوره اعلی, آیه 17) جهان آخرت نیکو تر و پایدارتر است». یعنی نعمت ها و عذاب های اخروی از دو جهت با نعمت ها و عذاب دنیوی, متفاوت است:1. از جهت کیفیت: آخرت نیکوترین و شدیدترین نعمت ها و عذاب ها را دارد.2. از جهت کمیت: عذاب و لذت این دنیایی زودگذر و به لحاظ زمانی محدود و موقت است, ولی عذاب و لذت اخروی پایدارتر می باشد.حضرت امام (ه) در کتاب شریف چهل حدیث مى نویسند: «بین سوزش عذاب آخرت و دنیا از چند جهت تفاوت هست:(1) از آتش دنیا فقط بدن مى سوزد؛ ولى آتش آخرت روح و دل را هم مى سوزاند و این فوق العاده عظیم و فوق تصور است التى تطّلع على الافئدة؛(2) آتش دنیا خالص نیست و تا با اکسیژن ترکیب نشود نمى سوزد؛ ولى آتش آخرت خالص است و سوزش فوق العاده دارد؛(3) در این دنیا ادراکات ضعیف است، ولى در آخرت همه چیز به کمال نهایى خود رسیده و ادراک آدمى قوى است و از همین رو سوزش افزون ترى احساس مى کند؛(4) در این دنیا پس از رسیدن سوزش به استخوان احساس سوزش کم مى شود، ولى در جهنم خداوند مجددا گوشت تازه مى رویاند و از تخفیف عذاب جلوگیرى مى کند».همچنین در ص 23 کتاب یاد شده روایتى را از کتاب «علم الیقین» صدوق نقل نموده اند که ترجمه آن چنین است: «روزى در حالى که رسول خدا(ص) نشسته بود، جبرئیل امین به خدمتش آمد؛ در صورتى که افسرده و محزون و رنگش متغیر بود. پیغمبر(ص) فرمودند:اى جبرئیل چرا تو را افسرده و محزون مى بینم؟ گفت چرا چنین نباشم در صورتى که امروز گذاشته شد دم هاى جهنم. پیغمبر خدا(ص) فرمود: چه چیز است (دم هاى جهنم) عرض کرد: هماناخداى تعالى امر فرمود به آتش، برافروخته شد هزار سال تا سرخ شد. بعد از آن امر فرمود به آن افروخته شد هزار سال تا سفید گردید. پس از آن امر فرمود به آن، افروخته شد هزار سال تا سیاه شد و آن سیاه و تاریک است. پس اگر یک حلقه از زنجیرى که بلندى آن هفتاد ذراع است گذاشته شود بر دنیا، هر آینه آب مى شود دنیا از حرارت آن. و اگر قطره اى از «زقوم» و «ضریع» آن بچکد در آب هاى اهل دنیا، همه مى میرند از گند آن. پس رسول خدا(ص) گریهکرد و جبرئیل نیز گریان شد. پس خداى تعالى به سوى آنها فرشته[اى] را فرستاد؛ عرض کرد: خداى شما سلام مى رساند به شما و مى فرماید: من ایمن کردم شما دو تن را از این که گناهى کنید که عذاب کنم شما را به واسطه آن.ب ) گناهان و اعمال نیک با هم حساب مى شوند و برخى از اعمال نیک موجب از بین رفتن اثر برخى از اعمال بد مى شود و بالعکس. از طرفى کسانى که شرایط شفاعت را داشته باشند مورد تخفیف قرار مى گیرند. بنابراین عذاب در صورت غلبه بدى ها و عدم استحقاق شفاعت است.{J .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image