تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
«و هـمـسـران فـرزنـدانـتـان كـه از نـسـل شما هستند.» (و حلائل ابنائكم الذين من اصلابكم ). در حـقـيـقـت تـعـبـيـر «مـن اصـلابـكـم » (فـرزنـدانـى كـه از نسل شما باشند) براى اين است كه روى يكى از رسوم غلط دوران جاهليت خط بطلان كشيده شـود، زيـرا در آن زمـان مـعـمـول بود افرادى را به عنوان فرزند خود انتخاب مى كردند، يـعـنـى كـسـى كـه فـرزند شخص ديگرى بود به نام فرزند خود مى خواندند و فرزند خـوانـده مـشـمـول تـمـام احـكـام فـرزنـد حـقـيـقـى بـود، و بـه هـمـيـن دليـل بـا هـمـسـران فرزند خوانده خود ازدواج نمى كردند فرزند خواندگى و احكام آن در اسلام به كلى بى اساس است .(1)
کلمه (حلائل )، جمع حلیله است ، در مجمع البیان آمده که : حلائل جمع حلیله و به معناى محلله حلال شده است ، و این کلمه از کلمه حلال مشتق شده ، و مذکر آن حلیل و جمع مذکرش احله است ، مانند عزیز که جمعش اعزه مى آید، و اگر زن حلال را حلیله و مرد حلال را حلیل نامیده اند به این مناسبت است که نزدیکى و همخوابگى با این براى آن و با آن براى این جایز و حلال است ، و بعضى گفته اند: کلمه نامبرده مشتق از مصدر حلول وارد شدن است ، چون زن حلال بر رختخواب مرد، و مرد حلال ، در رختخواب زن وارد مى شود، و هر دو در یک بستر داخل مى شوند این بود گفتار صاحب مجمع البیان .
و مراد از کلمه (ابناء) هر انسانى است که از راه ولادت به انسان متصل باشد چه بى واسطه مثل فرزند خود آدمى ،و چه با واسطه مثل فرزند فرزند آدمى ، و چه اینکه آن واسطه پسر ما باشد و یا دختر ما، و اگر (ابناء فرزندان ) را مقید کرد بقید(الذین من اصلابکم)، براى این بود که در آن روزها در عرب فرزند خوانده ها را نیز فرزند مى دانستند، قرآن کریم خواست بفهماند ازدواج با همسر اولاد صلبى حرام است ، نه اولادهاى فرضى و ادعائى . (2)
پس تنها شامل همسر فرزندان می شود چه فرزند خود یا نوه ها. .
كانون گفتگوی قرآنی
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.