تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهمترین ابزارها برای نشر اصول عقائد و معارف یک مذهب، استفاده از قالبِ شعر است. به همین دلیل ائمه(ع) گاهی برای بیان نشر اصول عقائد و معارف الهی از اشعاری که خود میسرودند و یا سرودههای دیگران که بار معنوی خاصی داشت استفاده میکردند؛ مانند:امام علی(ع) در خطبهی معروف شقشقیه که مشتمل بر شکایت در مورد خلافت و صبر امام در برابر از دست رفتن آن و سپس بیعت مردم با او است، به قول اعشای[1] شاعر تمسک میشد:«شَتَّانَ مَا یوْمِی عَلَی کورِهَا وَ یوْمُ حَیانَ أَخِی جَابِر»؛[2]چه تفاوت فاحشی است بین امروز من با این همه مشکلات، و روز حیان برادر جابر که غرق خوشی است.امام صادق(ع) فرمود: خدا بیامرزد بندهای را که پرهیزکاری پیشه دارد و خویشتنداری نماید و از مردم درخواستی نکند؛ زیرا به راستی، درخواست از مردم، خواری در دنیا را شتاب دهد و مردم چیزی از خواستههای او را برآورده نکنند. سپس آنحضرت(ع) به اشعار حاتم اشاره نمود و فرمود:«إِذَا مَا عَرَفْتُ الْیأْسَ أَلْفَیتُهُ الْغِنَی إِذَا عَرَفَتْهُ النَّفْسُ وَ الطَّمَعُ الْفَقْر»؛[3]هرگاه به چشم برکندن از دست مردم مصمم شدی و جانت با آن آشنا شد، آنرا بینیاز خواهی یافت و طمع را فقر و نیازمندی میبینی».زمانی که اسماعیل فرزند امام صادق(ع) از دنیا رفت و تشیع جنازه ایشان انجام شد، امام صادق(ع) نشست و مردم گرد ایشان نشستند. آنحضرت(ع) سر بزیر داشت و سر برداشت و فرمود ای مردم این دنیا خانه جدایی و خانه پیچیدگی و کجی است، نه خانه استقامت. با اینکه جدایی از هم الفتها جگرسوز و دلگداز است. مردم بر یکدیگر در خوب عزا داشتن و درست اندیشه کردن برتری دارند، هیچکسی داغ برادر نبیند، برادرش داغ او بیند، هیچکسی فرزندش پیشمرگش نشود، او پیشمرگ وی شود. سپس امام(ع) به این شعر ابیخراش هذلی مثال زد که در نوحه برادرش گفت:«وَ لَا تَحْسَبِی أَنِّی تَنَاسَیتُ عَهْدَهُ وَ لَکنَّ صَبْرِی یا أُمَیمُ [یا أُمَامُ] جَمِیل»؛[4]گمان مبر که عهد دوستی تو را فراموش کردم؛ اما ای امیم(نام معشوق) صبر نیک بود. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.