تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
ابومنصور ماتریدی در فرق بین تفسیر و تأویل معتقد است: «تفسیر» قطع به مراد خداوند است که اگر دلیل قطعی بر آن قائم باشد، تفسیر صحیح است و گرنه «تفسیر به رأی» خواهد بود که مورد نهی پیامبر(ص) قرار گرفته است.[1] «تأویل»، ترجیح یکی از معانی محتمل بر دیگر معانی است، بدون اینکه قطع به مراد خداوند وجود داشته باشد.[2] [1] . «مَن فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ فَقَدِ افْتَرَی عَلَی اللَّهِ الْکَذِب...»؛ کسی که قرآن را مطابق نظر و سلیقه خود تفسیر نماید بر خدا نسبت دروغ داده است؛ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت(ع)، ج 27، ص 190، مؤسسة آل البیت(ع) ، قم، چاپ اول، 1409 ق. [2] . شاکر، محمد کاظم، روشهای تأویل قرآن، ص 31، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1376 ش؛ جلالیان، حبیب الله، تاریخ تفسیر قرآن کریم( جلالیان)، ص 37، اسوه، تهران، چاپ چهارم، 1378 ش. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.