تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «ان الله لایستجیب دعاء بظهر قلب قاس; خداوند دعایی را که از قلب قساوتمند برخیزد مستجاب نمی کند!» نتیجه : غذای ناپاک و حرام، قلب را تاریک و قساوتمند می کند; به همین دلیل، دعای حرام خواران مستجاب نمی شود و از اینجا به رابطه نزدیکی که در میان ناپاکی درون و تغذیه حرام وجود دارد، می توان پی برد.در حدیث معروف امام حسین علیه السلام در روز عاشورا آمده است که بعد از ایراد آن سخنان داغ و پر محتوا و گیرا در برابر لشکر لجوج و قساوتمند کوفه، هنگامی که ملاحظه کرد آنها حاضر به سکوت و گوش دادن به سخنانش نیستند، فرمود: (آری! شما حاضر به شنیدن سخن حق نیستید زیرا ملئت بطونکم من الحرام فطبع الله علی قلوبکم; شکمهای شما از غذاهای حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دلهای شما مهر زده است (و هرگز حقایق را درک نمی کنید!)»- در روایات دیگری آمده است; که رابطه ای در میان خوردن غذای حرام و عدم قبول نماز و روزه و عبادات، وجود دارد; از جمله، در حدیثی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم: «من اکل لقمة حرام لن تقبل له صلوة اربعین لیلة، و لم تستجب له دعوة اربعین صباحا و کل لحم ینبته الحرام فالنار اولی به و ان اللقمة الواحدة تنبت اللحم; هرکسی لقمه ای از غذای حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمی شود،و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد; و هر گوشتی که از حرام بروید، آتش دوزخ برای آن سزاوارتر است; و حتی یک لقمه نیز باعث روییدن گوشت می شود!»بدیهی است برای قبولی نماز، شرایط زیادی لازم است، از جمله حضور قلب و پاکی دل، اما غذای حرام پاکی قلب و صفای دل را از انسان می گیرد.البته استفاده زیاد از گوشت حیوانات نیز در بعضی از روایات مذموم شمرده شده، ولی از ترک آن برای مدت طولانی نیز در بسیاری از روایات نهی شده استبعد معنوی تأثیر غذا بر اخلاق و روان انسان از آیات و روایات استفاده می شود. « فلینظر الانسان الی طعامه » آدمی باید به غذای خود با چشم خِرد بنگرد.1بنابراین غذا نه تنها روی بدن آثار خوب وبدی میگذارد بلکه از نظر معنوی و اخلاقی در روان بشر نیز آثار مطلوب و نامطلوبی دارد و این امر مورد قبول دانشمندان امروز است و در تعالیم اسلام به آن تصریح شده است. لابراتوارها و دستگاههای آزمایش جهان متمدن میتوانند مواد غذایی را از نظر عناصر طبیعی و تا مقداری از جهت خاصیتهای شیمیایی اندازهگیری کنند ولی آثار معنوی و اخلاقی غذاها یا اساسا برای همیشه قابل اندازهگیری لابراتواری نیست یا لااقل وسائل امروز تا کنون به این امر موفق نشدهاند.2- هنگامی که بنا شد نور زهرا(س) به خدیجه منتقل شود دستور داده شد پیامبر اکرم(ص) از مردم کنارهگیری کند، پیامبر چنین کرد و چهل شبانه روز به کوه حرا رفت، دستور داده شد خدیجه کبری هم از مردم دوری کند و چهل شبانه روز در خانه به عبادت بپردازد، بعد از آنکه چهل شبانه روز تمام شد جبرئیل آمد و به پیامبر گفت، به خانه برو . هنگامی که پیامبر وارد خانه شد جبرئیل غذای بهشتی آورد و دستور داد احدی جز پیامبر و خدیجه از آن نخورد و بعد دستور داده شد که نور زهرا(ع) به خدیجه منتقل شود.3فضیلت تحصیل مال حلال«یا ایها الناس کلوا مما فی الارض حلالا طیبا...» ای مردم از آنچه که در زمین است حلال و پاکیزه را تناول کنید.4«یا ایها الذین آمنوا کلوا من طّیبات ما رزقناکم...» ای اهل ایمان از روزیهای حلال و پاکیزه که ما نصیب شما کردهایم بخورید.5حضرت رسول(ص): - مؤمن حرام را رد کند و خود را به خوردن مل حرام آلوده نسازد، اینکار معادل هفتاد حج مقبول است.6- طلب حلال واجب است بر هر مرد مسلم و زن مسلمه.- هر که داخل شب شود در حالی که خسته باشد به جهت طلب حلال، داخل شب شده است آمرزیده.- عبادت ده جزء است نه جزء آن در طلب حلال است.- هر که از رنج دست خود بخورد چون برق خاطف (سریع )از صراط بگذرد.- هر که از رنج دست خود بخورد خدا به نظر رحمت به او نظر میکند و هرگز او را عذاب نمیکند.- هر که از رنج دست خود بخورد خدا درهای بهشت را بر روی او میگشاید تا از هر دری که خواهد داخل بهشت شود.- هر که از رنج دست خود بخورد روز قیامت در شمار پیغمبران خواهد بود و اجر پیغمبران را خواهد گرفت.- هر که چهل روز حلال بخورد خدای تعالی دل او را روشن میکند و چشمههای حکمت را از دل او بر زبانش جاری میسازد.7البته این نکته را در پایان متذکر می شوم که فقط اولیا الهی می توانند بفهمند که این لقمه در عالم واقع حرام است یا حلال؟ ولی ما به حسب ظاهر موظف هستیم مطابق شریعت عمل کنیم و انجام این وظیفه نیاز به علم به احکام شرعی دارد و کسی که عالم به علم فقه است با حلال و حرام الهی در بخش خوردن و آشامیدن آشنا است، می توانید به رساله های عملیه مراجع مراجعه کنید. ولی در مورد حقیقت ماجرا البته تنها عرفا و اولیای خدا عالم به حقیقت هستند و ایشان حتی می توانند بفهمند که این غذا را خانمی که در ایام عادت ماهانه است طبخ کرده که خوردن آن کراهت دارد. اگر انسان آنچه را که نباید ببیند نبیند و آنچه را که نباید بگوید نگوید این راه برایش باز می شود واین قدرت را خداوند رب العالمین به او عنایت می کند . به امتحانش می ارزد. دعای خیر شما پشتوانه ماست .می توانید کتاب داستان های شگفت ایت الله دستغیب را بخوانید . داستان های واقعی و خدایی را آنجا خواهید یافت.------------------1 - سوره عبس آیه 242 - گفتار فلسفی کودک صفحه 3393 - تربیت فرزند از نظر اسلام صفحه 434 - سوره بقره آیه 1685 - سوره بقره آیه 1726 - مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 3027 - معراج السعاده صفحه 371 .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.