تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مورد سؤال طرح شده نکاتی را به اختصار یاد آور میشویم: 1- شبه جزیره عربستان در عهد اولیه اسلام و صدور و فجر این دین مبارک، جامعهای بر پایه های قوم و قبیله داشت که لازمه چنین جامعه ای گرایشهای قومی و خونی است. هر گاه بین دو طایفه دو نفر درگیر میشدند و احدی از آنان به قتل میرسید قبیله دوم حق خود میدانست که از قبیله و قوم مقابل افراد یا فردی را به قتل برساند اگرچه لزوما آن فرد یا افراد قاتل نبودند. کینههای قومی و عار و ننگهای ناشی از قبیله گرایی و آتشهای شعله ور از حس رقابت و انتقام جویی اگر چه با ظهور حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا حدودی فرو نشست ولی در حقیقت چون آتشی در زیر خاکستر بود و جذور و پایههای آن باقی مانده بود و تحول اساسی و معطوف کردن یک جامعه بدوی به یک جامعه مدنی با ساز و کارهای مدنی و مدنیت، کاری طاقت فرسا و زمان بر خواهد بود. به هر تقدیر این اخلاق و رفتار قبیله گرایی و تعصب نژادی که در اعماق جان عربها نفوذ داشت ریشه کن نشده بود. 2- وقتی که تاریخ صدر اسلام و جنگهای پیامبر اکرم (ص) با مشرکین جزیرة العرب را بررسی میکنیم حتی یک مورد یافت نمیکنیم که خلفای سه گانه یک نفر را زخمی و یا کشته باشند، فرار آنها در بعضی از جنگها، محافظه کاری در نبردها و حتی ترساندن جامعه مسلمین در نبرد احزاب، در پرونده کاری آنان ثبت است. اما این حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب است که تنها در جنگ بدر36 نفر از جگرگوشههای قریش را به تنهایی به خاک و خون کشاند و در جنگهای دیگر افراد بسیاری را که خار راه تبلیغ توحید و انسانیت و قرآن کریم بودند، از میان برداشت [1] . حضرت امیرالمومنین در نامه دهم نهج البلاغه خطاب به معاویه مینویسد: با این وصف میبینیم که طوایف عرب از علی علیه السلام دل خوشی نداشتند. از سوی دیگر سران قبایل که معمولا توقعات نابجا و تبعیض آمیز دارند از عدالت ورزی و سخت گیری حضرت امیر علیه السلام در امور بیت المال آگاهی داشته و تجربه اندوخته بودند. با توجه به نکات فوق در مییابیم که حضرت امیر سلام الله علیها، علیرغم سفارشهای اکید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مورد بی مهری قرار می گیرد و اقبال عمومی به سوی او نمیشود و بعدها که این نسل تغییر پیدا میکند نسل جدید به او روی می آورد. موارد مربوط: جریان شناسی دشمنی با علی(ع) در نهج البلاغه مجلات - فصلنامه حوزه- شماره - 99 - سید علیرضا واسعی مجلاات - فصلنامه حوزه - شماره - 101 و 102 - سید علیرضا واسعی .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.