تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیامبران(ع) اگر چه در راستای وظیفهشان مطیع بیچون و چرای حق بودند، و حتی از کشته شدن در این راه واهمهای نداشتند، اما همان بندگان خاص خدا نسبت به برخی فرامین پروردگار که - با توجه به شرایط موجود - به نظرشان غیر مترقبه میآمد، با فرشته وحی به گفتوگو و مجادله میپرداختند. این جدال با فرستادگان الهی، به معنای مخالفت با تصمیمات پروردگار نبود - که چنین کاری از گناهان بزرگ بوده و چنین نسبتی دور از ساحت پیامبران الهی است- بلکه گاهی از سر رأفت و دلسوزی برای برداشتن عذاب از امت، مهیا نبودن جامعه هدف برای پذیرش مأموریت محول شده و مواردی از این دست بوده است.درخواست ابراهیم(ع) برای دور کردن عذاب از قوم لوط، پیشنهاد موسی(ع) در مورد ابلاغ رسالت توسط هارون(ع) به جای ایشان و نیز درخواست تجدید نظر در ابلاغ مسئله جانشینی در غدیر، همه در همین راستا است. روشن است که پیامبر اکرم(ص) در اینجا قصد شانه خالی کردن از بار این مسئولیت را نداشت، بلکه ایشان گمان میکرد که هنوز شرایط برای این مأموریت فراهم نیست و از طرفی شاید تصمیم قطعی خدا این نباشد که ابلاغ این موضوع، فوراً انجام شود و بر این اساس درخواستش برای این بود که نظر قطعی و نهایی خدایش را بداند. حضرتشان از آن بیمناک بود که مخالفان و منافقان این باور را جا بیندازند که پیامبر(ص) همه تلاشهای 23 ساله مسلمانان را به نفع دامادش مصادره کرده است! چنانکه خود آنحضرت میفرماید: من به برتری جمعیت منافقان، حیلهگران و تمسخرکنندگان اسلام، بر پارسایان امتم آگاهی داشتم. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.