خلقت مدام خداوند /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

به نام خداوند یکتا می گویم علت خلق جهان توسط خداوند فیاض بودن ان است از اینرو قبل از خلقت جهان خداوند فیاض نبوده؟ و اگر بوده چرا جهان خلق نکرده و مدتی طول کشید و اگر تبدیل شده که حادث می شود.البته فرض بگیریم فیاض بودن عین ذات الهی باشد و اگر بگیم نباشد پس علت خلقت جهان چیست؟ هر صفت دیگر که منتهی به خلق اجهان شود دچار این سوال می شود


پیش از این توضیح داده شد که: الف) آب مایع است. آب خیس است. آیا آب مجبور است که خیس باشد؟ یا ویژگی مایع بودنش چنین اقتضایی دارد. خدا مهربان است. یعنی آیا مجبور است که مهربان باشد؟ صفات خدا زاید بر ذات او نیست. صفات انسان و دیگر اجسام زاید بر ذات آنها است; مثلا سیب یک ذات دارد و سرخی و شیرینی صفت آن است. این سرخی و شیرینی , خارج از ذات سیب است. سیب می تواند به جای این صفات، ترش و سبز باشد و ذات او باقی بماند. بحث اتحاد ذات و صفات خداوند, یک بحث کلامی عمیق است که می توانید در علم کلام در بحث توحید صفاتی مطالعه کنید. آنچه در این جا برای ما مهم است , این که فیاض بودن - که علت غایی آفرینش است - عین ذات خداست و خارج از ذات او نیست. پس اگر سوال شود چرا خداوند آفرید؟ خواهیم گفت: چون خدا است. پس علت غایی در واقع خود خداوند است. این همان سخن فلاسفه است که می گویند: علت غایی و علت فاعلی در افعال خداوند, متحد است. بنابراین خدا همیشه خالق است و این پرسش درست نیست که قبل از این که خلق کند مگر خالق نبود که خلق کند. صفت خالق برای خداوند دائمی است. جمله یبدا الخلق برای خداوند که در آموزه های دینی آمده است، به معنای تکرار آفرینش های جدید است و با آن اصل منافات ندارد. ب) باید توجه داشت که حتی نظام موجود هرآینه در حال آفرینش است؛ زیرا جان هستی معلول است و در حکمت متعالیه ثابت شده است که معلول چیزی جز کار و فعل و ایجاد فاعل نیست و هر گاه فاعل از خلق و ایجاد دست بکشد دیگر فعلی نیست و جهانی وجود ندارد. بنابراین هستی در حال آفرینش مداوم است و خداوند همواره در کار خلق و ایجاد (کل یوم هو فی شان). برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به : 1- اصول فلسفه و روش ریالیسم ، ج 3، مقاله نهم شهید مطهری و علامه طباطبایی 2-آموزش فلسفه ، ج 2آیت الله مصباح یزدی ج) این برای انسان هم هست. تداوم حالت زندگی ، مرگ و رستاخیز پس از قیامت برای انسان های موجود متصور نیست؛ بلکه همه انسان ها تا ابد به حیات خود ادامه خواهند داد، برخی در بهشت ، برخی درجهنم، برخی نیز از ابتدا وارد جهنم شده و بعد به بهشت می روند عده ای نیز تا ابد در بهشت خواهند ماند؛ اما اگر خداوند موجودات دیگری بیافریند، ممکن است برای آنها مراحل سه گانه فوق رخ دهد. و این قصه دائماً تکرار شود. د) جهان ما رو به سمت شکوفایی دارد. به این معنا دنیای ما منظم تر می شود. یعنی فقط نباید به کره زمین و زمان حال توجه کنید؛ بلکه از آغاز آفرینش زمین ما، فرایند رو به جلویی در آن بوده است تا رسیده است به خلقت انسان ها و فرایند بلوغ بشریت و ارسال رسل تا ختم نبوت و آخر الزمان. و البته این راه کماکان ادامه دارد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image