تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این موضوع را نمیتوان اثبات کرد که رفتار هزاران و میلیونها نوع از انواع حیوانات، هر کدامشان لزوماً نمادی از رفتار انسانهایی هستند که هرکدامشان کردار و رویکرد خاصی را دارند،[1] اما با توجه به آیات و روایات میتوان نتیجه گرفت که کردار برخی انسانها به رفتارهای برخی حیوانات شباهت دارد:1. «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْینٌ لا یبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یسْمَعُونَ بِها أُولئِک کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِک هُمُ الْغافِلُون»؛[2] به طور مسلم گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم، آنها دلها (عقلها) یى دارند که با آن (اندیشه نمیکنند و) نمیفهمند و چشمانى دارند که با آن نمیبینند و گوشهایى دارند که با آن نمیشنوند، آنها مانند چهارپایاناند، بلکه گمراهتر، اینان همانا غافلاناند.2. «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکثَرَهُمْ یسْمَعُونَ أَوْ یعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاَّ کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ُّسَبِیلاً»؛[3] آیا گمان میبرى اکثر آنها میشنوند یا میفهمند؟ آنها فقط مانند چهارپایاناند، بلکه گمراهتر.3. پیامبر(ص): «زورگویان و متکبران روز قیامت به صورت مورچههای کوچک محشور شوند که به دلیل پستیشان در پیشگاه خدا مردم آنها را لگدکوب سازند».[4]4. پیامبر(ص): «متکبّران در روز قیامت به صورت مورچههای کوچک محشور میشوند و به گونه مردانى هستند که هر چیز کوچکى آنان را از جا میکند».[5]5. پیامبر(ص): «گروههایی از امت من به صورتهای مختلفی محشور میشوند: برخی به صورت میمون، برخی به صورت خوک».[6]لذا ملکات برخی انسانها به رفتارهای برخی حیوانات شباهت دارد[7] و آنچه نقل میشود که: «حیوانات گوناگون صور ملکات انسان هستند»، به این معنا است که انسان منحرف مطابق ملکات زشتى که اکتساب کرده است، در قیامت با صورى که از آن ملکات میباشند، محشور میشود و به صورتهاى آن حیوانات درمیآید، چنانکه انسانی که در صراط مستقیم از ملکات، حسنه کسب کرده است، صور ارواح طیبه و ملائکه را به دست میآورد.[8]به عنوان نمونه، میتوان فرض کرد که انسانهای درندهخو به صورت گرگ محشور شوند. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.