تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
فرقه شیخیه دوازده امام را قبول داشته، عقیده دارند امام مشیت و قدرت و دست خدا در اجرای جمیع امور وجودیه و کونیه و شرعیه بدون استثنا است و صاحب ولایت عامه مطلقه بر جمیع ما سواللَّه، و شاهد و مطلع بر کل موجودات است.
هر یک از ائمه(ع) در حین تصرف در امور عالم، امام ناطق است و امام بعد از او، در حال حیات او امام صامت است؛ یعنی مأذون نیست در احکام شرعی چیزی بگوید؛ مثلا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در زمان امام علی(ع) صامت بودند و حضرت علی(ع) امام ناطق بود.(1)
شیخیه عقیده دارند در زمان غیبت، رکن رابع وجود دارد که واسطه بین مردم و امام زمان(عج) بوده و به هدایت و رهبری مردم میپردازند، ولی شیعه امامیه رکن رابع را قبول نداشته و عقیده دارند در زمان غیبت امام زمان(عج)، فقیهان به گونهای نیابت عامه حضرت را بر عهده داشته و به هدایت مردم میپردازند.
از سوی دیگر شیخیه عقیده دارند امام زمان(عج) در عالم دنیا نیست، بلکه در دنیای دیگری به نام عالم برزخ یا هور قلیا است، که عالمی است که سطح داخلی یا اسفل آن محیط بر فلک اطلس (افلاک) است و چون خداوند بخواهد، وارد این عالم خواهد شد. این عالم هور قلیا را اقلیم ثامن نیز میخوانند.(2)
شیعه امامیه رکن رابع را قبول نداشته و عقیده دارند امام زمان(عج) در همین عالم دنیا وجود دارد؛ گر چه در این که امام زمان(عج) در کدام مکان است، اختلاف دارند.(3)
.
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.