حلقه ازدواج مرد -انگشتر طلا -طلای مردان /

تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

گفته می شود که استفاده از طلابرای مردان حرام است. اگر اینطور است چرا هنگام ازدواج همه ی مردم حلقه ی طلا می خرند و اصلا چرا انگشتر طلا برای مردان ساخته می شود؟


آنچه براى مرد در نماز و غیر نماز حرام است و نماز هم با آن باطل است، طلاى زرد مى باشد. و اگر همان طلای زرد را با موادی سفید کنند، لکن جنس آن طلای زرد باشد باز هم استعمال آن برای مردان جایز نیست. اما پلاتین فلز دیگری است لذا استفاده از ان در نماز و غیر نماز برای مرد اشکال ندارد. ساخت و خرید و فروش انگشتر طلا که برای مردان ساخته می شود به فتوای فقها جایز نیست. ولی اگر مشترک باشد یعنی از انگشتر طلا زنان هم بتوانند استفاده کنند، اشکالی ندارد. برای توضیح بیشتر توجه شما را به سوال و جواب که در این زمینه از مراجع معظم تقلید صورت گرفته است, جلب می نماییم: س) خرید حلقه یا ساعت و زنجیر طلا برای استفاده داماد توسط خانواده عروس چه حکمی دارد؟ همچنین فروش این زینت آلات توسط فروشندگان جهت استفاده مردان یا تولید آنها به همین منظور چگونه است؟ مالی که از این راه به دست می آید چه حکمی دارد؟ حضرت آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظله): خرید و فروش حلقه یا ساعت طلا یا زنجیر طلا برای استفاده حرام جایز نیست. حضرت آیه الله بهجت(ره): اگر به این شرط بفروشند که آن را در حرام مصرف کنند معامله آن حرام و باطل است و همچنین اگر قصد او کمک به خریدار در مصرف حرام باشد . حضرت آیه الله فاضل لنکرانی(ره): حرام است و خرید و فروش طلاجات مردانه با حفظ هیات باطل است. حضرت آیه الله سیستانی(دام ظله): اگر هیات آن بگونه ای است که فقط استفاده پوشیدن مردان را دارد ساخت و فروش و خرید آن جایز نیست و معامله باطل است. حضرت آیه الله مکارم شیرازی(دام ظله): خرید و فروش زینت آلات طلا که مخصوص مردان است حرام است و زینت طلا توسط مرد نیز حرام است. بنابراین, مراجع حکم ساخت و استفاده حلقه طلا برای مردان را مشخص نموده است. خوشبختانه بسیاری از متدیینن و مردم این حکم را رعایت می نمایند و از ساخت و یا خرید حلقه طلا اجتناب می کنند اما این که برخی مبادرت می کنند به ساخت حلقه طلا برای مردان و کسانی نیز خریداری می نمایند حکم الهی عوض نخواهد شد. زیرا کم نیستند افرادی در عین این که می دانند فعل را که انجام می دهند حرام است اما به دلیل هوای نفس و غرق شدن در مادیات ولذایذ شهوانی و...کار حرام را ادامه می دهند. اما دلایل علمی که می توان بر ممنوعیت استفاده مردان ازآن ارایه نمود موارد زیراست:الف‌) ویژگی‌های‌ جسمی‌ و روانی‌ مرد، تفاوت‌هایی‌ با زن‌ دارد و این‌ تفاوت‌ها به‌ طورطبیعی‌ رسالت‌های‌ گوناگونی‌ را به‌ عهده‌ این‌ دو جنس‌ قرار می‌دهد. اسلام‌ باتوجه‌ به‌تفاوت‌های‌ طبیعی‌ هریک‌ - که‌ درجای‌ خود حکمت‌های‌ ارزشمندی‌ دارد - احکام‌ ومقررات‌ ویژه‌ای‌ را وضع‌ کرده‌ است‌ و از مرد انتظار دارد که‌ عنصری‌ متفکر و فعال‌باشد و از تجملات‌ زیاد مانند تزیین‌ به‌ طلا پرهیز نماید.در مقابل‌ برای‌ زن‌ که‌طبیعتی‌ احساسی‌ و عاطفی‌تر دارد برخی‌ از زینت‌ها را که‌ هم‌ با روحیه‌ او سازگارتراست‌ و هم‌ به‌ زندگی‌ با مرد شیرینی‌ بیشتری‌ می‌بخشد اجازه‌ داده‌ است‌.ب‌ ) تحقیقات‌ جدید نشان‌ می‌دهد گلبول‌های‌ سفید در خون‌ مرد بیش‌ از زن‌است‌.ازطرف‌ دیگر طلا در افزایش‌ این‌ گلبول‌ها مؤثر است‌. از این‌ رو وجود آن‌ برای‌زن‌ مفید است‌ ولی‌ برای‌ مردان‌ چندان‌ مناسب‌ نیست‌ و ممکن‌ است‌ موجب‌ برهم‌زدن‌ تعادل‌ گلبول‌های‌ سرخ‌ و سفید گردد.تحقیقات انجام شده در سال 1970 در خصوص اندازه گیری طلا در سرم خون، مایع منی و شیر انسان و همچنین تراکم طلا در بافت های مختلف نشان می دهد که بیشترین مقدار آن در دستگاه تناسلی از جمله تخمدان ها و رحم و در مردان در بیضه ها و اپیدیدیم تجمع می یابد و در مردان جوان از طریق مایع منی و در افراد مسن از طریق ادرار دفع می گردد.محدووده ی 75-105 نانو گرم طلا در یک میلی لیتر مایع منی ، مانعی برای تحرک اسپرم ها ایجاد نمی کند ولی با بیشتر از این حد میزان تحرک اسپرم به طور محسوسی کاهش می یابد.آندرو (Andrew) و همکارانش در سال 1990 نشان داند که بالا بودن طلای موجود در بدن افراد زرگر باعث ایجاد اختلالات هورمونی می شود و هورمون های پرولاکتین و F.S.H بیش از همه تحت تاثیر قرار می گیرند.از ان جا که بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مذکر ، اپیدیدیم است و اسپرم ها مدتی در آن جا می مانند تا قدرت تحرک و باروری پیدا کنند. تحقیقات به عمل آمده رابطه ی معنی داری بین قدرت تحرک و میزان طلای موجود در مایع منی نشان داده است.درنتیجه می توان یکی از علل عمده ی تحریم استعمال طلا برای مرد را ، نقش این فلز در کاهش تحرک سلول های جنسی نر ( اسپرم ) و اختلالات هورمونی در ظهور صفات ثانویه ی زنانه دانست.(- منبع : کتاب تجلی حکمت در فلسفه پزشکی احکام . تالیف : محمد عزیز حسامی. ص 29)پس بر همه واضح و مبرهن است که استعمال طلا موجب بروز مشکلات ناباروری شده و در نتیجه هزینه های گزافی را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند و این جدای از تمام مسائل و مشکلات روحی و خانوادگی است که در پی خواهد داشت و تمام اینها هم در صورتی پایان می پذیرد که فرصت درمان از دست نرفته باشد و یا مشکلات ثانویه ای که موجب عدم پاسخگویی به درمان می شود را به دنبال نداشته باشد.به گزارش پایگاه خبری تقریب به نقل از محیط، پژوهش های علمی پزشکی نشان می دهد طلا بر گلبول های قرمز مردان تأثیر می گذارد ، در حالی که بر گلبول های قرمز زنان تأثیری نمی گذارد.این امر به دلیل وجود لایه چربی میان پوست و گوشت زنان اتفاق می افتد. این لایه مانع تأثیر اشعه های عنصر طلا بر روی گلبول های قرمز می شود.همچنین پژوهش های فراوان علمی دیگر نشان می دهند که اشعه های طلا نقش منفی بر روی هورمون های جنسی مردان دارند، در حالی که اشعه های عنصر نقره بر مردان و زنان چنین تأثیری ندارد.در ترکیب بدن انسان، عنصر طلا، اورانیوم، آهن و عناصر دیگر وجود دارد ولی عنصر نقره وجود ندارد. طلا و نقره با ترکیبات موجود در غذا از خود واکنش نشان می دهند و به همراه آنزیم ها در بدن انسان ترکیباتی که برای سلامتی بدن انسان مضر است، ایجاد می کنند.با توجه به این پیامد هاست که پیامبر اکرم (ص) قرن ها پیش درباره این موضوع فرمودند: طلا و ابریشم برای مردان امتم حرام است و برای زنان امتم حلال است و این مطلب میزان اهمیت و فایده احکام اسلامی را ثابت می کند.درپایان ذکر چند نکته درباره فلسفه احکام قابل توجه است:پرداختن به فلسفه احکام، همیشه عملی نیست. چون:اول اینکه: دستیابی به علت تامه هر حکمی برای ما انسان ها تقربا محال هست. مگر آنکه خداوند خود علت را فرموده باشد. زیرا علم بشر هیچگاه به گستره علم خالق نخواهد رسید.فلسفه‌ همه‌ احکام‌ و جزئیات‌ آنها به‌ طور تفصیلی‌ بر بشر روشن‌ نیست‌ و آگاهی‌ از آن‌ دانشی‌ فراتر از تنگناهای‌ معارف‌ عادی‌ بشری‌ را می‌طلبد. اما بطور اجمالی‌ روشن‌ است‌ که‌ همه‌ احکام‌ الهی‌ تابع‌ مصالح‌ و مفاسد واقعی‌ در متعلق‌ آنهاست‌. بنابر این‌ در صورتی‌ که‌ فلسفه‌ حکمی‌ را بالخصوص ‌ندانیم،‌ بنابر قاعده‌ کلی‌ فوق‌ از آن‌ باید پیروی‌ کرد. زیرا یقین‌ به‌ وجود مصلحتی ‌در آن‌ هست‌ هر چند بر ما ناشناخته‌ باشد.دوم اینکه: با دستیابی به یک یا چند علت، نباید ان را تام و کامل فرض کرد. زیرا چه‌ بسا جهات‌ دیگری‌ نیز در کار باشد که‌ ما از آن‌ بی‌اطلاعیم‌؛ ولی‌ وقتی‌ خداوند را حکیم‌، بصیر و علیم‌ می‌دانیم‌ ودریافتیم‌ که‌ او حکمی‌ صادر کرده‌ است‌، مقتضای‌ عقل‌ و خردمندی‌ تسلیم ‌گشتن‌ در برابر احکام‌ خداوند است‌. وگرنه‌ تنها با سلقه‌ خود، بعضی‌ از احکام‌ را پذیرفتن‌ و برخی‌ را رد کردن‌ و بعضی‌ دیگر را دستکاری‌ نمودن‌، دین‌نمی‌شود؛ بلکه‌ متابعت‌ از هواها و خواسته‌ های‌ نفسانی‌ است‌.سوم اینکه: در جست‌ و جوی‌ فلسفه‌ احکام‌ نباید همیشه‌ به‌ دنبال‌ علوم‌ تجربی‌رفت‌ و دلیلی‌ مادی‌ و فیزیولوژیکی برایش‌ جست‌ و جو نمود.این‌ فرایند که‌ همواره‌ در پی‌ یافتن‌ مصلحت‌ یا مفسده‌ای‌ طبی‌ یا... باشیم‌ برخاسته‌ از نگرشی‌مادی‌ گرایانه‌ است‌. در حالی‌ که‌ بسیاری‌ از احکام‌ مصالحی‌ معنوی‌ دارند که‌ درحوزه‌ هیچ‌ یک‌ از علوم‌ بشری‌ قابل‌ تحقیق‌ نیست‌ و آنها با متد تجربی‌ خود قادر به‌ حکمی‌ نفیا یا اثباتا پیرامون‌ آن‌ نیستند و یا اگر نظری‌ بدهند بسیار سطحی‌ است‌ و چه‌ بسا مسأله،‌ حکمتی‌ برتر و بالاتر داشته‌ باشد.چنان‌ که‌ درمورد روزه‌ علوم‌ به‌ خواص‌ بهداشتی‌ آن‌ پرداخته‌اند ولی‌ قرآن‌ مجید فلسفه‌ای‌ بالاتر را بیان‌ فرموده‌ و آن‌ «تقوا یابی‌» است‌.با توجه به این مطلب عمده دلیل بر حرمت استفاده مردان از طلا روایاتی است از پیامبر(ص)، به چند نمونه آن ها اشاره میکنیم:1 - قال الصادق(ع) قال رسول الله (ص) لأمیرالمؤمنین(ع): لا تختم بالذهب فانه زینتک فی الاخرة؛پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: از انگشتر طلا پرهیز کن، زیرا آن زینت تو در آخرت خواهد بود.(1)2 - امام باقر(ع) فرمود: پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: من برای تو دوست دارم آن چه را که برای خودم دوست دارم و نمیپسندم برای تو آن چه را که برای خود نمیپسندم. ای علی! انگشتر طلا به دست نکن. آن زینت تو در آخرت خواهد بود.(2)3 - از امام باقر(ع) درباره پوشیدن انگشتر طلا سؤال کردند. حضرت فرمود: نباید مردان آن را به دست کنند.(3)5 - در حدیث دیگر پیامبر از هفت چیز نهی کرد. یکی انگشتر طلا بود.(4)از روایات استفاده میشود پوشیدن انگشتر طلا بر مرد جایز نیست و از مناهی نبی(ص) است.گذشته از آن چه ذکر شد، استفاده طلا برای مرد آثار بد روحی و اجتماعی دارد. اگر مردان انگشتر طلا به دست کنند، روحیه تکبر به وجود میآید و حتی رواج تجمل گرایی در جامعه میشود.رسیدن به مرحله عبودیت پروردگار که مقصود اسلام است، با این گونه روحیات سازش ندارد.چه بسا از روایات بتوان استفاده نمود که حرام بودن طلابرای مردان وحلال بودن آن برای زنان، اشاره به تفاوتهای ساختاری و فطری این دو جنس دارد. زن موجودی ظریف با عواطفی لطیف می باشد که اولا، فی نفسه به زیبایی ها گرایش بیشتری دارد، و ثانیا، نسبت به زیبا بودن و مورد تحسین واقع شدن از احساس ویژه ای برخوردار است. به همین دو علت می توان گفت: زینت نمودن نیز برای او امری طبیعی است. بر خلاف زن، مرد موجودی است با ویژگیهای روحی و جسمی متفاوت. او بیش از آن که بخواهد با تحسین انتخاب شود، انتخاب کننده است. از اینرو مرد بر اساس فطرت و سرشت خود، مایل نیست که خود را همچون زنان بیاراید و زینت و بزک نمایند. مطلب دیگری که می تواند مؤید این گفتار باشد، کلام مولی الموحدین حضرت علی(ع) است که در بیان تفاوت های جسمی و روانی بین زن و مرد چنین می فرمایند:«… ان المرأه ریحانة و لیست بقهرمانة …» یعنی همانا زن مانند گل بهاری است، نه یک پهلوان سخت کوش.(نهج البلاغه،نامه31) بنابراین می توان گفت که بین زن و مرد، در اصل سرشت و فطرت آنها، تفاوت وجود دارد؛ و با توجه به این تفاوتهای روحی و جسمی بین آن دو، شریعت و آئین اسلام نیز زینت نمودن با طلا را برای زن اجازه داده، و برای مرد منع کرده است. اسلام خواسته تا مردان مردانه و مطابق فطرت خود زندگی کنند، و زنان نیز بر اساس خواسته طبیعی خود عمل نمایند. تخلف از این طبیعت چه بسا مردان را از انجام وظائف مردانه شان باز می دارد، همچنان که در مورد زنان می توان چنین گفت. چه بسا کم رنگ شدن غیرت در جوامع امروزی، به خصوص آنها که با فرهنگ غربی زندگی می کنند، و همچنین بی فروغ شدن و سردی روابط خانوادگی به موجب همین باشد که مردان مردانه زندگی نمی کنند، و زنان از فطرت خود دور شده اندپی نوشت ها: 1 - وسائل الشیعه، ج 3، ص 299.2 - وسائل الشیعه، ج 3، ص 299، ص 300.3 - همان.4 - همان.5 - همان، ص 301. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image