تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید براساس اطلاق آیه شریفه بتوان گفت همان گونه که اولویت پیامبرصلی الله وعلیه وآله نسبت به مسلمانان را خداوند به طور مطلق تشریع نموده و شامل دنیا و آخرت و کلیه اختیاراتی میشود که انسان نسبت به خویشتن دارد، جمله "و أزواجه أمهاتهم" نیز که در کنار آن قرار داده شده، اطلاق دارد و شامل دنیا و آخرت میشود، مگر این که دلیل خاصی آن را مقید سازد.
ظاهراً این اطلاق با حدیثی که اهل سنت از نبی مکرمصلی الله وعلیه وآله نقل نمودهاند که فرمود: "پیوند هر حسب و نسبی روز قیامت بریده میشود، جز حسب و نسب من" تأیید میشود.
علامه محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج 15، ص 75.
اما با توجه به این که حدیث فوق سند درستی ندارد و اطلاق هم مؤید ندارد، نمیتوان گفت که همسران پیامبرصلی الله وعلیه وآله، مادران روحانی در قیامت و در بهشت هستند، به خصوص به نکته و اصل مهمی که از قرآن مأخوذ است.
یک اصل اساسی از قرآن
قرآن در آیات زیادی یک اصل اساسی را متذکر میشود و آن این که ولایت و پیوند با پیامبران تنها به وسیله ایمان و پیروی از آنان است. بنابراین نزدیکترین افراد به آنها کسانی هستند که از مکتب آنان پیروی میکنند و دشمنانشان کسانی هستند که به عهد و میثاق دینی و الهی وفادار نیستند، چه در زمان آنان زندگی کنند یا بعد از آنها، و چه همسر یا فرزندان آنان باشند یا غیر آنها.
در تفسیر مجمع البیان و نورالثقلین از علیعلیهالسلام نقل شده که: "سزاوارترین مردم به پیامبران آنها هستند که به دستورهای آنان بیش تر از همه عمل میکنند" سپس آیه "ان اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه". را تلاوت آلعمران (3) آیه 68.
کرد و فرمود: "دوست محمدصلی الله وعلیه وآله کسی است که اطاعت فرمان خدا کند، اگر چه نسبش از او دور باشد و دشمن محمدصلی الله وعلیه وآله کسی است که نافرمانی پیشه کند، اگر چه قرابتش با پیامبر نزدیک باشد".
تفسیر نمونه، ج 2، ص 462.
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.