تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
با نگاهي به آيات قرآن کريم که حدود 35 بار از کلمه عفو و مشتقاتش استفاده کرده است و نيز به رواياتي که مي فرمايد: کساني را که به شما ظلم کرده اند ببخشيد که حدود 70 روايت است براي بخشيدن از آثار و فضيلت هايي ذکر شده است که با اشاره به چد نمونه، فلسفه بخشش نيز روشن خواهد شد: قرآن کريم بخشش را موجب شکر گزار بودن بخشنده، از صفات نيکو کاران، براي جذب افراد به سوي هدايت و سعادت و اين که عفو نکردن موجب پراکندگي افراد شده و در نهايت با دوري از رهبري جامعه به گمراهي کشانده مي شوند، بخشندگي موجب رضايت الهي و بخشش خداوندي از گناهان انسان ها و ... دانسته است. در روايات اسلامي هم براي بخشش کسي که به انسان ظلم کرده است اين نتايج ذکر شده است: بهترين انسان ها در دنيا و آخرت، بزرگترين کار، اهل فضل و داخل شونده در بهشت، عزت، سيره اهل بيت عليهم السلام، باعث مغفرت الهي، صفت عاقل و مومن و شيعه و مخلص و متقي، حساب رسي آسان در قيامت و اين که خداود متعال پشتيباني بخشنده است و ... اما اين که در چه مواردي بايستي عفو کرد آيا همه جنايت کاران بايد بخشيده شوند يا نه آنچه از آيت و روايات تفاسير استفاه مي شود اين است که اول مراد بخشيدن کسي است که به خود انسان ظلم کند نه به ديگران، بنابر اين حاکم اسلامي و يا حتي يک انسان مومن حق ندارد به استناد به اين آيات و روايات عفو، حق ديگران را با بخشيدن ظالم پاي مال کند. دوم اين که مورد عفو از ستم گر از مورد مبارزه با ظلم و ظالم جداست به همين دليل در دستورات اسلامي از يک طرف مي خوانيم نه ظلم و نه تن ظلم دهيد، با ظالمان پيکار نکنيد تا به حکم خدا گردن نهند، و ... از سويي ديگر دستور عفو و گذشت داده شده: اگر گذشت کنيد به پرهيزکاري نزديکتريد، ببخشيد ديگران را تا خداوند هم شما را ببخشد و ... پس در جايي که انسان بر دشمن خويش و ستم گر غلبه پيدا کرده است و ديگران از سوي او احساس خطر نمي کند و گذشت از ستم کاري او باعث اصلاح و تربيت او مي شود که قرآن کريم هم فرمود: ما آنها را بخشيديم تا شکر گزار باشند. و بخشش ما او را به تجديد نظر در مسير خود وادار مي سازد بايستي ظالم را بخشيد و سيره معصومين ـ عليهم السلام ـ از اين نوع بخشش ها فراوان است. اما اگر بخشش باعث جرات پيدا کردن ستم گر شود و او دست از ظلم برندارد يا دشمني که هنوز خطرش احساس مي شود و يا عفو ستم گر يک نوع تسليم در مقابل ظلم و رضايت به ستم محسوب شد در دين اسلام هيچ گاه به چنين موردي اجازه گذشت داده نشده است و هرگز پيشوايان اسلام در چنين مواردي راه گذشت را اختيار نکرده اند. بنابر اين عفو کردن يعني انسان به يکي از صفات کماليه خداوند که همان «عفو» است متصف گشته و رسول گرامي اسلام هم چنين عفوي را که باعث اصلاح و تربيت ظالم شود نه جرأت پيدا کردن و تسليم شدن، يک عزت دانسته و مي فرمايد: بر شما باد گذشت کردن که باعث زيادي عزت مي شود پس ببخشيد تا خداوند شما را عزت دهد. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.