ادیان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

فلسفه «کروات» و « صلیب » چيست ؟ استفاده از آن چه حكمي دارد ؟


در لغت نامه دهخدا در قابل لغت کروا این گونه آمده است: کروا.] ک ر[ رخنه گرفتن و وصل کردن دو چیز باشد، با هم .(برهان) ( آنندراج ).گرفتن رخنه و پیوند دو چیز را با هم .(ناظم الاطباء) کروات در انگلیسی CRAVAT یا TIE خوانده میشود. در لغت نامه وبسترز:ریشه لغت را از یک لغت فرانسوی cravate میداند که در حدود سالهای 1656 بوجود آمده است و معنی اون بند و یا شال گردنی است که دور گردن میبندند. در دیکشنری آکسفورد: در دیکشنری آکسفورد نیز در معنی کروات آمده است که یک بند کوتاه و باریک که بوسیله مردان به دور گردن بسته می شود و در قسمت باز گردن، گره زده میشود. ریشه لغت:در لغت نامه آکسفورد آورده شده است که این لغت در قرن 17 در فرانسه بوجود آمده است و از لغت Cravate 'Croat' گرفته شده است و به این علت که برای اولین بار توسط سربازان کرواتی ( نژاد کروات) که در ارتش فرانسه خدمت میکردند مورد استفاده قرار گرفت. در دایره المعارف بزرگ ویکی پدیا این طور آمده است که شکل مدرن و امروزی کروات از دهه 40 قرن 17 میلادی بوجود آمد و شبیه بسیاری از مدهای لباس مردانه در بین قرن 17 و جنگ جهانی اول یک ریشه نظامی داشت .در مدت سلطنت لویی 13 (Louis XIII of France) سربازان کرواتی در قالب یک هنگ نظامی در ارتش فرانسه خدمت می کردند و در جنگ بر علیه دوکDuc de Guise) ) ، پادشاه را همراهی می کردند لباس جنگی این سربازان ظاهری عجیب داشت که مشخصه ویژه آن دستمال ابریشمی بود که به دور گردن آنها بسته شده بود . لغت (cravat) از لغت فرانسوی cravate که از کلمه croat در فرانسوی گرفته شده و منظور همان سربازان کرواتی است گرفته شده است.. با توجه به مستندات بالا باید گفت که درست است یک شباهت بسیار بزرگ بین لغت کروا در فارسی و کروات در انگلیسی از لحاظ معنی وجود دارد اما همان طوری که دیده شد هیچ ریشه مشترکی برای این دو لغت وجود ندارد . اما از آنچه که در کتب تاریخی و مذهبی بر می آید که در حقیقت کروات همان صلیب است که اینک به عنوان یکی از ارکان پوشش رسمی برای مردان (بالاخص خارج از ایران) به حساب می آید. ریشه ی زدنِ کروات به جنگهای صلیبی باز میگردد، به این صورت که در این جنگها مسیحیان به هنگام جنگ با مسلمانان، صلیبی را به خود آویزان و نصب میکردند و پس از فتح سرزمینهای اسلامی، از این صلیبها به عنوان نماد پیروزی خود یاد می کردند. بعد از این جنگها، بدلیل نقش زیبایی که این علامات بر روی پیراهن جنگجویان مسیحی داشت، کم کم بصورت یک پوشش رسمی برای کل مسیحیان درآمد. سپس سران کشورهای غربی که مسیحی بودند _ و با تشویقهای پاپ زمان خود _ همگی از این علامت با آویزان کردن از یقهی خود استفاده کردند و آنرا به عنوان یک نماد رسمی در آوردند. بعده ها این علامت بصورت "کروات" امروزی درآمد که بدلیل نفوذ گسترده ی غرب بر جهان، و نیز زیبایی ظاهری که داشت، دیگر به عنوان یک پوشش رسمی برای مردان سراسر دنیا و حتی کشورهای اسلامی مبدل گشت. در ایران نیز تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، علی رغم اینکه مردم همگی مسلمان بودند، از این پوشش استفاده میکردند و علت این کار نیز دستور رژیم دست نشانده ی غرب در ایران ـ یعنی رژِیم منفور پهلوی ـ در شناخت کروات به عنوان یک پوشش رسمی بود که در همه جا افراد را ملزم به استفاده از آن میکرد. پس از انقلاب، با تاثیری که اسلام بر شیوه ی زندگی مردم گذاشت، این نوع پوشش نیز از میان رفت و اکنون کمتر کسی را میتوان یافت که با زدنِ کروات، در اجتماع حضور پیدا کند. اما هنوز هم تعداد معدودی هستند که در مراسم های عروسی و یا مهمانیهای رسمی خود، از این علامت مسیحیان استفاده میکنند که به نظر میرسد، بدلیل اطلاع رسانی ضعیف در مورد این قضیه است و اگر مسلمانها از تاریخچهی استفاده از آن آگاهی یابند، و به تاریخچهی کهن سرزمین و مذهب اسلامی خود نگاه کنند، هرگز از آن استفاده نخواهند کرد. كراوات تشبه به كفار است و حرام ، حرمت تشبه به كفار" يكي از قوانين اسلام است كه از صدر اسلام جاري بوده است و همه موظف به عمل به آن هستند. مقصود از اين قانون اين است كه براي مسلمان تشبه به كفار و غيرمسلمانان از نظر لباس، شكل ظاهري، كوتاه كردن مو و امثال آن جايز نيست. بنابراين، محدوده حرمت تشبه به كفار گسترده است و منحصر به لباس و پوشاك نيست. حكم آن در نظر مقام معظم رهبري: بطور كلي پوشيدن كراوات و ديگر لباسهايي كه پوشش و لباس غير مسلمانان محسوب ميشوند بطوري كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط غربي شود جايز نيست. حاصل آن كه اگر احراز شد لباس يا مدي يا عملي در زماني تشبه به كفار است، شكي در حرمتش نيست و منحصر به كراوات نخواهد بود؛ چنان كه حضرت آيت الله خامنه اي در فتوايي ميفرمايند: پوشش كراوات و مانند آن از لباسها و مدهاي بيگانگان كه منجر به ترويج فرهنگ دشمنان ميشود جايز نيست و اين حكم منحصر به مسلمانان در كشورهاي اسلامي نيست بلكه مسلمانان كشورهاي خارجي نيز موظف به عمل به آن هستند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image