کلام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

حضرت عيسي چگونه از حضرت مریم متولد شد؟ آيا از طريق نكاح ملك با حضرت مريم متولد شد يا از طريق دميدن حضرت عيسي را به وجود آورد؟


قرآن كريم داستان تولد حضرت عیسی را درسوره مریم این گونه بیان می کند: وقتی حضرت مریم در گوشه ای از بیت المقدس مشغول عبادت شد، ما روح خود را به سوی او فرستادیم، او در شکل انسان خوش اندام و بی عیب و نقص بر مریم ظاهر شد، و او ترسید و گفت: من از تو به خدای رحمان پناه می برم اگر پرهیزگار هستی، گفت: من فرستاده ای پروردگارت هستم، آمده ام تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم، گفت: چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد، در حالی که تا کنون دست بشری به من نرسیده است، گفت: امر الهی چنین است، و پروردگارت فرمود: این کار بر من آسان است، و برای این است که او را آیتی برای مردم قرار دهم و رحمتی از جانب ما باشد و این امر حتمی است. آیات قرآن کریم به خوبی استفاده مي شود که نحوة خلقت حضرت عيسي با ساير انسان ها متفاوت است و حضرت عيسي اعجاز گونه بوجود آمده است، گرچه در تحقق اين اعجاز نطفه زن (مادر عيسي = مريم) نقش خود را به طور كامل ايفا كرده است؛ اما در عين حال بدون تماس با جنس مرد آن نطفه به بار نشسته است، همان جنبة اعجازي مسأله است و به جهت همان جنبه خلقت عيسي از خلقت ساير انسان ها متمايز است و خداوند با هدف ارائه نشانه و آيت به مردم به اين نحو عمل كرده است. اما آيا عيسي از طريق نكاح فرشته با مريم به دنيا آمده و يا فرشته در او دميده است؟ براساس روايات نكاحي صورت نگرفته است؛ بلكه جبرئيل در او دميده است لذا در روايتي از امام باقر ـ عليه السلام ـ رسيده است كه فرمود: جبرئيل گريبان و يقة پيراهن مريم را گرفت و در آن دميد. دميدني كه با آن فرزند در رحم مريم در يك ساعت به حد كمال رسيد، به گونه ای كه وقتي خاله اش بدو نگريست او را نشناخت و مريم در حالي كه از او و از زكريا خجالت مي كشيد راه خود را گرفت و رفت. برخي از بزرگان اهل عرفان ضمن تأكيد بر اين كه تولد حضرت عيسي از طريق دميدن جبرئيل صورت گرفته است، مي گويد: وقتي اراده الهي بر خلقت عيسي تعلق گرفت، شهوت كامنه و نهفته در مريم به حركت در آمد، و جبرئيل در حالي كه به صورت بشري براي مريم متمثل شده بود، در او نفح كرد و در آن نفخ آبي بود مشابه بخار و از آن جسم عيسي آفريده شد؛ پس از آب مريم كه يك آبي واقعي بود و از آب كه توهم و تخيل از نَفَس جبرئيل بود جسم عيسي تكوّن يافت؛ بنابراين مي توان گفت: جسم عيسي از دو آب، يكي واقعي و ديگري توهمي و تخيلي، آفريده شده است. به علاوه اين كه با تمثل ملك به صورت انسان، فرشته به حال فرشته بودن خود باقی است، و نکاح موجود روحانی با موجود جسمانی متصور نیست، در صورت نکاح و تماس خاص قابل تصور است که هر طرف جسمانی باشد، اما اگر یک طرف از عالم ما فوق جسمانی بلکه روحانی باشد، دیگر لوازم جسمانی که نکاح از جمله آن امور است متصور معقول نیست، از این رو در داستان حضرت ابراهیم مشاهده می شود وقتی تعداد از فرشتگان الهی به حضور اوآمدند و او گوساله ای را بریان کرد و به حضور آنان آورد، آنان از خوردن ابا کردند، بعد سر قضیه را به حضرت ابراهیم گفتند که ما موجودات جسمانی نیستیم تا نیاز به خوردن نان و غذای مثل آدمیان داشته باشیم، عین همین مسأله در مورد نکاح فرشتگان قابل طرح است آنان موجود جسمانی نیستند تا نکاح جسمانی داشته باشند، لذا تنها فرض قابل قبول القای روح الهی در وجود حضرت مریم از طریق دمیدن می باشد. بنابر این در نتیجه القای روح الهی در بدن حضرت مریم از طریق بدن صورت گرفته است، شاهد بر این مسأله هم تحلیل عقلانی قضیه با توجه به غیر جسمانی بودن فرشتگان الهی است، و هم روایات این معنی را دلالت دارد، و هم عارفان به عنوان کارشناسان خبیر معرفتی این معنا را تأیید می کنند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image