زنان / مسائل زنان / زن در جامعه ایرانی / نقش زن در اجتماع / انتخابات ریاست جمهوری / حقوق زن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا زنان نمی توانند رییس جمهور شوند؟


اسلام در حاکم و قاضی مرد بودن را شرط می داند و این از آن جهت نیست که می خواهد از مقام زنان بکاهد و یا او را تحقیر کند بلکه این کار به خاطر رعایت شرایط طبیعی و خصائص آفرینش زن است. اصل تقسیم کار ایجاب می کند که هر کاری به اهل و شایسته آن سپرده شود. از آنجا که زن یک موجود عاطفی است کارهایی که به صلابت و خشونت نیاز دارد به مرد واگذار شده است و ولایت و زعامت یکی از این کارهاست. ادله اسلامی حاکی از آن است که زن نباید متصدی مقام قضاء و داوری باشد: مقام قضاوت شعبه کوچکی از حکومت است و وقتی زن نتواند قاضی باشد به طریق اولی حق زعامت و حکومت را نیز نخواهد داشت و این برای آن است که زن در مقابل صحنه های تاثر آور که معمولا قضات با آنها سر و کار دارند نمی تواند استقامت و ثبات خود را حفظ کند و جانب حق را که چه بسا از تاثیرات عاطفی به دور است بگیرد. حضرت علی علیه السلام در وصیت خود نسبت به زنان چنین فرمودند: «زنان را برای انجام کاری که توانایی و قدرت ندارند ناچار مکن زیرا زن همچون شاخه گل است نه قهرمان خشن».[1] پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «رستگار نمی شوند قومی که زن بر آنها حکومت کند».[2] و نیز فرمودند: «گروهی که تصمیم گیرنده آنها زن باشد روی رستگاری را نخواهند دید».[3] همچنین فرمودند: «اگر زمامداران شما بدترین شما و ثروتمندان شما بخیلان شما و اداره کننده جامعه شما به دست زنهای شما باشد در این صورت مرگ بر شما از زندگی در روی زمین بهتر است».[4] چنان که گفتیم چون زنان موجودات عاطفی هستند و سریعتر تحت تاثیر عواطف قرار می گیرند لذا کارهایی که بیشتر به عقل و صلابت نیاز دارد به زنان واگذار نشده است و قضاوت و حکومت از این نوع کارهاست که اسلام زن را از عهده داری آنها معاف کرده است و در عوض کارهایی را به او تفویض کرده که با شرائط و خصائص خلقت او مناسب است مانند خانه داری و تربیت نسل های پاک و پاکیزه و تحویل آنها به اجتماع که نیازمند به عاطفه و دلسوزی بسیار است. البته انکار نمی کنیم که در میان جامعه زنان افراد انگشت شماری پیدا می شوند که از نظر اندیشه و فکر دارای منطق قوی و نیرومند می باشند ولی این سبب نمی شود که همه زنان از چنین خصیصه ای برخوردار باشند و این روشن است که همیشه در جعل قانون اکثر را ملاک حکم قرار می دهند نه افراد استثنایی را. پی‌نوشت‌ها: [1]. نهج البلاغه نامه 31 [2]. الخلاف شیخ طوسی ج2 ص23 [3]. بحار الانوار ج74 ص138 [4]. سنن ترمذی ج4 ص529 -تحف العقول ص29 منبع: حوزه نت .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image