پذیرش توبه /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

سلام-آیا همه ی انسانها می توانند توبه کنند و بخشیده شوند؟ توبه ی چه کسی پذیرفته نیست؟(اینو می دونم که توبه در لحظات آخر عمر پذیرفته نیست مثل توبه ی فرعون) ولی آیا افراد شقی ای مثل عمربن سعد و یزید و مروان و حرمله و این ملجم هم بعد ازانجام جنایت موردنظر، می توانستند توبه کنند و اگر توبه می کردند پذیرفته بود؟توبه ی برادران یوسف نبی که برادر را درچاه انداختند و قبلش با خود وعده کردند بعد ازاین کار توبه می کنند و افراد صالحی می شوند چطور؟ توبه چه تاثیری بر مجازات قانونی دردنیا دارد؟ مثلا کسی که قتل کرده حتما باید اعدام شود و توبه کردن یا نکردن او تاثیری دراین جریان نخواهد داشت؟ ممنون از شماخدا خیرتان دهدسلامت باشید - یاعلی


در پاسخ به نکاتی توجه کنید . 1. بر طبق آیات و روایات تا وقتی که انسان زنده است وقبل از آشکار شدن نشانه هاى مرگ توبه اش پذیرفته است . 2. توبه اختصاصی به گروه خاصی ندارد و دعوت به توبه دعوتی همگانی است وهمه افراد می توانند تا قبل از مرگ از گناهان و خطاهای خود توبه کنند . 3. مجرمان و جنایتکارانی مانند عمر سعد و یزید و حرمله و امثال انها اگر زمینه توبه را فراهم می کردند و واقعا از اعمال خود پشیمان شده و توبه می کردند توبه آنها نیز پذیرفته و قبول بود . 4. برداران حضرت یوسف ع نیز اگر بعد از ارتکاب آن گناه بزرگ واقعا از کرده خود پشیمان شده و توبه می کردند توبه انها مقبول درگاه الهی بود . 5. توبه از بنیادهای حقوق کیفری اسلام است که برای اصلاح مجرم و خطاکار در نظر گرفته شده است و حتی در پاره ای موارد، باعث سقوط (عفو) مجازت می شود و در مورد برخی از حدود در منابع فقهی بیان شده که توبه کردن موجب سقوط ان می شود .   معاصی و گناهانی   که فقط دارای مجازات اخرویند اثر توبه محو کردن این مجازات و کیفر است ولی برخی از معاصی علاوه بر عذاب اخروی دارای مجازات دنیوی نیز هستند که مجازات، در مورد این گناهان در اختیار حاکم شرع گذاشته شده است. توبه از چنین گناهانی، در حوزة حقوق کیفری وارد می شود و مجازات را با شرایطی که در قوانین موضوعه مقرر شده است ساقط می کند. یکی از شرایطی که برای تحقق توبه در نظر گرفته شده این است که برای قاضی مسلم باشد فاعل و مرتکب معصیت و خلاف، واقعاً از کردة خود پشیمان شده است. 6. جایگاه و مبنای توبة ساقط کنندة کیفر در آیات و روایات زیادی از توبه به عنوان مسقط مجازات و در قوانین موضوعه به عنوان یکی از معاذیر قانونی معافیت از مجازات صحبت به میان آمده است. هم در متون شرعی و هم در قوانین وقتی صحبت از توبه می شود، فرض بر این است که جرمی ارتکاب شده و فردی دارای مسئولیت کیفری، جرمی را با تمام ارکان و شرایط مقرره مرتکب گشته است ولی پاره ای از مصالح اجتماعی و فردی ایجاب می کند که از مجرم رفع مجازات شود. بررسی ادله فقهی توبه لازم به ذکر است که به عنوان نمونه به ادله شرعی که باعث سقوط مجازات می شوند اشاره می شود ولی در این مقاله در صدد بیان وجوب توبه نیستیم، زیرا ورود به استدلالات فقهی توبه در خور تدوین کتاب مستقلی است. الف آیات 1 سورة مائده/33 و 34: «انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الاخرة عذاب عظیم، الا الذین تابوا من قبل ان تقدروا علیهم فاعلموا ان الله غفور رحیم». چنانکه می بینیم در این آیه، در مورد جرم محاربه، توبه قبل از دستیابی مجازات را ساقط می کند. 2 سورة نساء/16 و 17: «و الذان یأتیانها منکم فأذوهما فان تابا و اصلحا فاعرضوا عنهما ان الله کان تواباً رحیما. انما التوبه علی الله للذین یعملون السوء بجهالة ثم یتوبون من قریب فاولئک یتوب الله علیهم و کان الله علیماً حکیما». 3 سورة نور/31: «و توبوا الی الله جمیعاً ایها المؤمنون لعلکم تفلحون». 4 سورة نور/4 و 5: «و الذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا باربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لا تقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئک هم الفاسقون، الا الذین تابوا من بعد ذلک و اصلحوا فان الله غفور رحیم». 5 سورة مائده/39: «فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم». 6 سورة بقره/187: «… علم الله انکم کنتم تختانون انفسکم فتاب علیکم و عفا عنکم». 7 سورة فرقان/70 و 71: «الاّ من تاب و آمن و عمل عملا صالحاً فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات و کان الله غفورا رحیما و من تاب و عمل صالحاً فانه یتوب الی الله متابا». 8 سورة زمر/53: «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمةالله ان الله یغفر الذنوب جمیعاً، انه هو الغفور الرحیم». همانگونه که ملاحظه شد، در آیات مذکور آمرزش خداوند شامل حال توبه کنندگان شده و بر عمل صالح و ترک گناه در مقام توبه تأکید شده و نقش ساقط کنندگی توبه نسبت به گناهان به وضوح بیان گردیده است. ب روایات در کلام معصومان (ع) نیز از توبه و استغفار بسیار صحبت به میان آمده است. در اینجا فقط به چند نمونه از روایاتی که صراحتاً سقوط مجازات را بیان می کنند اشاره می کنیم. 1 معتبره طلحة بن زید به نقل از امام جعفر صادق (ع) امام فرمودند: «حدثنی بعض اهلی ان شابا اتی الی امیرالمؤمنین (ع) فاقر عنده بالسرقة قال: فقال له علی (ع): انی اراک شابا لا باس بهبتک فهل تقرأ شیئا من القرآن؟ قال: نعم، سورة البقرة، فقال: قد وهبتُ یدک لسورة اَلبقره. قال: و انما منعه ان یقطعه لانه لم یقم علیه بینه». (حر عاملی، ج 8، باب توبه). در ادامه دارد که امیرالمؤمنین وی را عفو کردند و دلیل عفو را توبه سارق عنوان کردند. 2 روایت جمیل از امام باقر یا صادق (ع)، در مورد مردی که سرقت کرده یا شراب نوشیده و یا زنا کرده است. از حضرت سؤال شد که اگر کسی بر او آگاهی نیابد و او دستگیر هم نشود و توبه کند، آیا اصلاح می شود؟ امام فرمودند: «اذا صلح و عرف منه امر جمیل لم یقم علیه الحد …» (همو، ج 18، باب 16). با توجه به این آیات و روایات فرض بر این است که تائب، اصلاً گناهی مرتکب نشده است. امام باقر (ع) در روایتی می فرمایند: «التائب من الذئب کمن لا ذنب که (همو، ج 11، ص 359). محمد علی داور یار         .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image